حالا که ظرف چدنی خریده اید، چه کاری با آن انجام می دهید؟ راهنمای ما را بخوانید تا همه نکاتی را که باید برای جلا دادن ظروف چدنی بدانید، بیاموزید تا غذاهایتان فوق العاده شود.

 

ظروف چدنی

 

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید

  • مقدمه
  • چرا از ظروف چدنی استفاده کنیم؟
  • جلا دادن یعنی چه؟
  • چگونه ظروف چدنی را جلا دهیم
  • بهترین روغن برای جلا دادن ظروف چدنی
  • جلا دادن ظروف چدنی در چه دمایی باید انجام شود؟
  • چگونه ظروف چدنی را تمیز کنیم
  • هر چند وقت یک بار ظروف چدنی را جلا دهیم

 

مقدمه

دلایل زیادی برای داشتن ظرف چدنی وجود دارد. این ظروف محکم و بادوام هستند و در پخت و پز شگفتی می آفرینند. اما اگر شما از داستان هایی هراس دارید که در مورد نگهداری از ظروف چدنی و زحمتهای آن شنیده اید، نیازی نیست بترسید. زیرا داشتن و مراقبت از ظروف چدنی سخت تر از سایر ظروف و وسایل در آشپزخانه تان نیست (در حقیقت ممکن است حتی ساده تر هم باشد، و قطعا ارزش سرمایه گذاری و خرید را دارد). ما به شما یاد می دهیم که چگونه ظروف چدنی خود را جلا دهید، بهترین روغن برای جلا دادن ظروف چدنی چه روغنی است و هر ​​چند وقت یک بار ظروف چدنی خود را جلا دهید تا برای چندین سال آتی از ظروف خود نگهداری نمایید.

 

چرا از ظروف چدنی استفاده کنیم؟

چرا از ظروف چدنی استفاده کنیم؟ اولا این ظروف فوق العاده با دوام هستند. آنها در مقابل حرارت زیاد می توانند مقاومت کنند، یعنی می توانید از آنها بر روی صفحه اجاق گاز و همچنین فر استفاده کنید. همچنین گرما را بسیار خوب نگه میدارند، به طوری که برای بافتهای ترد (مانند پوست مرغ یا سیب زمینی)، گوشت برشته شده (مانند استیک و گوشت خوک) و پختن براونی و نان زیبا بسیار مناسب هستند. اساسا اگر می خواهید به رنگ، بافت و عطر و طعم غذایتان بیافزایید، ظروف چدنی بهترین دوست شما هستند. به علاوه، تمیز کردن آن ها آسان است. و اگر به درستی از آن نگهداری کنید و آن را در شرایط خوبی نگه دارید، می توانید از این ظروف برای سالها استفاده کنید و نیازی به عوض کردن آن نداشته باشید. هر چه از عمر ظروف چدنی بیشتر بگذرد، عملکرد بهتری خواهند داشت!

 

ظرف چدنی

 

جلا دادن یعنی چه؟

اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی می دانید که جلا دادن ظروف چدنی مهم است. (اما محض احتیاط دوباره می گوییم: خیلی ضروری است که از ظروف چدنی خود نگهداری نمایید و اطمینان حاصل کنید که زندگی طولانی و خوبی در آشپزخانه شما داشته باشید.) اما جلا دادن ظروف چدنی واقعا به چه معناست؟

چدن پر از سوراخ و سنبه است و غذا در این سوراخ و سنبه ها به دام افتاده و به آن ها می چسبد. شما با جلا دادن اساسا روغن را حرارت می دهید تا چدن از طریق فرآیندی شناخته شده تحت عنوان پلیمریزاسیون (تشکیل ماده ای پلاستیک مانند که سطح ظرف چدنی را پوشش می دهد) بر روی سطح فلز پیوند تشکیل می دهد. پلیمریزاسیون باعث می شود سطح ظرف چدنی نچسب شده و از آن محافظت می کند. به همین دلیل است که سطح ظرف چدنی قدیمی تر حتی از طرف جدیدتر هم بهتر است، زیرا تا به حال تحت چندین بار جلا دادن و باز گرمایش قرار گرفته است که به این معنی است که با هر بار پوشش دادن ظرف چدنی، این ظرف بهتر و بهتر شده و عملکرد آن بهبود می یابد.

 

ظروف چدنی

 

چگونه ظروف چدنی را جلا دهیم

حالا وقت جلا دادن ظروف چدنی است! مواردی که برای جلا دادن ظروف چدنی خود به آن ها نیاز دارید، عبارتنداز:

  • ظرف چدنی
  • مایع ظرفشویی
  • اسفنج
  • حوله های پارچه ای یا کاغذی
  • روغن مایع یا جامد
  • ورقه ی آلومینیومی
  • فر


مرحله اول: فر خود را به دمای 350 فارنهایت (یا 180 درجه سانتیگراد) برسانید.

 

ظروف چدنی

 

مرحله ۲: ظرف چدنی را در آب گرم کف کرده با صابون قرار داده و آن را با اسفنج یا برس بشویید.

 

ظروف چدنی

 

مرحله ۳: ظرف چدنی را کاملا آب کشی و سپس خشک کنید.

 

ظروف چدنی

 

مرحله ۴: با استفاده از حوله پارچه ای یا کاغذی، پوششی نازکی از روغن مایع یا روغن جامد ذوب شده در کل ظرف چدنی (درون و بیرون آن) ایجاد نمایید.

 

ظروف چدنی

 

مرحله ۵: ظرف چدنی را به صورت بر عکس بر روی قفسه مرکزی فر قرار دهید.

 

ظروف چدنی

 

مرحله ۶: یک صفحه لبه دار پخت (تابه فر) با روکش ورقه آلومینیومی روی قفسه و زیر ظرف چدنی قرار دهید دندانه دار کردن زیر بگذارید تا روغن ها بر روی آن بچکند.



مرحله ۷: ظرف چدنی را به مدت ۱ ساعت در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت در فر قرار دهید.



مرحله ۸: فر را خاموش کنید و قبل از آن که ظرف چدنی از فر بیرون بیاورید، اجازه دهید تا کاملا خنک شود.



جلا دادن ظرف چدنی به این شکل است! ظرف چدنی شما پس از جلا دادن، براق، سیاه و سفید و نچشب خواهد بود. حالا که ظرف چدنی خود را جلا داده اید، تا هر اندازه که دوست دارید آشپزی نمایید!

 

ظروف چدنی

 

بهترین روغن برای جلا دادن ظروف چدنی

ممکن است شنیده باشید که از هر روغن مایع یا جامدی می توانید برای جلا دادن ظروف چدنی خود استفاده کنید. اما انتخاب روغنهای خاص از مزایایی نسبت به سایر انواع چربی ها برخوردار هستند. پس بهترین روغن برای جلا دادن ظروف چدنی چه نوع روغنی است؟ از همه آنها می توان استفاده کرد، اما بعضی از آنها پوشش بهتری را ایجاد می نمایند. چربی های اشباع شده در روغن های جامد یا یا چربی خوک، به خوبی چربی های اشباع نشده پلیمریزه نمی شوند. به همین دلیل، چربی های اشباع نشده مانند روغن ذرت، روغن گیاهی و روغن کانولا (کلزا) بهترین روغن برای جلا دادن ظروف چدنی هستند.

 

ظروف چدنی

 

جلا دادن ظروف چدنی در چه دمایی باید انجام شود؟

ممکن است فکر کنید که قرار دادن ظروف آشپزی در فر داغ تنها کاری است که باید انجام دهید، اما کارهای بیشتری هم می توانید انجام دهید. 

چرا مهم است که ظروف آشپزی را در چه دمایی حرارت می دهید؟ اساسا اگر کوره خیلی سرد باشد، روغن به خوبی به فلز نمی چسبد و بدین ترتیب پوشش دهی مطلوب ایجاد نمی شود. خب، پس فقط باید آن را بر روی اجاق خیلی داغ قرار دهیم و بدین ترتیب مشکل حل خواهد شد (روغن به فلز می چسبد). آیا چنین چیزی درست است؟ خیر، این کار اشتباه است! اگر وسایل را بیش از حد گرم کنید، احتمال دارد به سطح وسایل آسیب بزنید. گرم کردن وسایل آشپزی به مدت یک ساعت در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت، باید پوشش تیره خوبی برای محافظت از وسایل آشپزی را ایجاد نماید.

 

چگونه ظروف چدنی را تمیز کنیم

ممکن است فکر کنید که قرار دادن ظروف آشپزی در فر داغ تنها کاری است که باید انجام دهید، اما جزئیات بیشتری در این کار نقش دارند.

چرا مهم است که ظروف آشپزی را در چه دمایی حرارت بدهید؟ اساسا اگر کوره خیلی سرد باشد، روغن به خوبی به فلز نمی چسبد و بدین ترتیب پوشش دهی مطلوب ایجاد نمی شود. خب، پس فقط باید آن را بر روی اجاق خیلی داغ قرار دهیم و بدین ترتیب مشکل حل خواهد شد (روغن به فلز می چسبد). آیا چنین چیزی درست است؟خیر، این کار اشتباه است! اگر وسایل را بیش از حد گرم کنید، احتمال دارد به سطح وسایل آسیب بزنید. گرم کردن وسایل آشپزی به مدت یک ساعت در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت، باید پوشش تیره خوب لازم برای محافظت از ظرف را ایجاد نماید.

 

هر چند وقت یک بار ظروف چدنی را جلا دهیم؟

حالا ظروف چدنی خود را جلا داده اید، آیا باید آن را باز هم جلا دهید؟ جواب مثبت است و ما توضیح خواهیم داد که هر چند وقت یک بار ظرف چدنی را جلا دهید. نگران نباشید، جلا دادن دوباره ظرف چدنی آسان است و اگر شما ظرف خود را نگهداری نمایید، پس تمیز کردن و جلا دادن آن در آینده بسیار ساده خواهد بود.

 

ظروف چدنی

 

پس از آن که ظرف چدنی تمیز شد، روغن زدن دوباره و حرارت دادن ظرف قبل از ذخیره سازی آن مهم است. این کار ظرف را براي استفاده بعدي آماده می كند. از یک حوله کاغذی برای پوشاندن کل ظرف با روغن استفاده کنید. روغن اضافی بر روی ظرف را با همین حوله پاک کنید. سپس ظرف چدنی را بر روی شعله حرارت دهید تا کاملا گرم شود و اندکی دود کند. سپس اجازه دهید تا کاملا خنک شده و سپس آن را در جایی که می خواهید قرار دهید.

 

هر چند جلا دادن سطح نچسبی را ایجاد می کند، اما این سطح ۱۰۰ درصد کامل نخواهد بود. ممکن است بعد از استفاده از آن هنوز هم کمی غذا روی ظرف مانده باشد. این اتفاق طبیعی است و باید آن را به راحتی شستشو دهید. اما اگر متوجه شدید که غذا به طور مداوم به ظرف می چسبد، زمان آن است که مجددا ظرف چدنی خود را جلا دهید. یا اگر متوجه کمی زنگ زدگی شدید، قطعا زمان جلا دادن فرا رسیده است. اگر کمی زنگ زدگی بر روی ظرف خود دیدید، نترسید! دنیا به پایان نرسیده است! (اصلا مساله مهمی نیست!) از سیم ظرفشویی برای خراشیدن نقاط زنگ زدگی استفاده کنید، سپس مراحل معمول جلا دادن، یعنی شستشو، خشک کردن، روغن زدن و حرارت دادن را دنبال کنید. ظرف شما در مدت زمان اندکی به زیبایی قبلی خود باز خواهد گشت.

 

به همین راحتی ظرف شما دوباره جلا داده شده است! هر چند مرحله دیگر را نیز باید دنبال کنید، اما داشتن و مراقبت از ظرف چدنی فوق العاده آسان بوده و قطعا ارزش سرمایه گذاری و خرید آن را دارد. این ظرف به حدی عالی است که شما تعجب می کنید که چطور تا الان بدون آن آشپزی می کردید.