دیابت و هندوانه و خربزه

 

دیابتی ها میتوانند خربزه و هندوانه بخورند؟

 

میوه‌ها به میزان متفاوت حاوی قندی به نام فروکتوز هستند. برخی از دیابتی‌ها نگران هستند که مصرف میوه باعث افزایش قندخون آن‌ها شود و در نتیجه از گنجاندن آن‌ها در برنامه غذایی خود امتناع می‌کنند درحالی‌که بسیاری از میوه‌ها حتی به تنظیم سطح قندخون نیز کمک می‌کنند.

تمام صیفی‌جات جالیزی همچون خربزه، هندوانه، طالبی، گرمک و ملون از نظر محتوای انرژی و کالری‌زایی تقریبا با یکدیگر برابری می‌کنند. البته اگر بخواهیم قدری موشکافانه‌ تر به این موضوع بپردازیم انواعی که محتوی آب بیشتری باشند، کالری کمتری در مقایسه با سایر صیفی‌جات خواهند داشت.

به نظر می‌رسد خربزه و ملون، قند بیشتری دارند و برخلاف تصور عامه، مصرف بیش از حد صیفی‌جات کم‌شیرین همچون گرمک یا استفاده از قسمت‌های فیبری و کم‌شیرین تر این میوه‌ها هم حاوی کالری بوده و می‌تواند چاق‌کننده‌باشد.

همچنین صیفی‌جات از نظر میزان ویتامین C و کاروتنوییدها (رنگدانه‌های گیاهی دارای توان آنتی‌اکسیدانی) با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال طالبی و خربزه ویتامین C و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) بیشتری دارد. اما هندوانه لیکوپن بیشتری داشته و توان آنتی‌اکسیدانی آن بالاتر است یعنی قدرت بیشتری برای محافظت بدن در برابر انواع بیماری‌ها دارد. هر چه رنگ سبزی‌ها و میوه‌ها بویژه صیفی‌جات تیره ‌تر باشد مقدار آنتی‌اکسیدان آنها نیز بیشتر است.

 

 

بالاخره دیابتی‌ها هندوانه و خربزه و طالبی بخورند؟

برخی از مبتلایان به دیابت بر این باورند که چون قند موجود در صیفی‌جات از نوع قند میوه و طبیعی است پس می‌توانند از این میوه‌ها براحتی و بدون هیچ محدودیتی استفاده کنند و گاهی هم آب این میوه‌ها را جایگزین آب مصرفی بویژه در فصول گرم سال می‌کنند. اما این باور، یکی از اشتباهات رایج حتی در بین افراد تحصیلکرده و همچنین در میان بسیاری از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص است که گاه ممکن است به گمراهی فرد مبتلا به دیابت و در نهایت به عدم کنترل بیماری بینجامد. لازم است بدانید بدون شک قند این میوه‌ها جذب شده و قند خون را بالا می‌برد. اما این نکته مهم را هم باید در نظر داشت که گاه فرد به دلیل ناآگاهی ، از خوردن این منابع با ارزش خودداری می‌کند یا به اندازه کافی از آن‌ها استفاده نمی‌کند، در حالی که به مواد مغذی موجود در آنها بسیار نیاز دارد.

مبتلایان به دیابت می‌توانند همچون افراد عادی میوه بخورند، اما باید  به صورت جداگانه و در چند وعده میوه را میل کنند.

 

 

آب طالبی و هندوانه  قند خون را بیشتر بالا می برد!

آب طالبی و هندوانه یا پوره دیگر صیفی‌جات  در فصول گرم سال بسیار استفاده می‌شود، باید توجه داشت که هر چه فرآیند بر مواد غذایی بیشتر باشد احتمال بالا بردن قند خون نیز بیشتر می‌شود. به بیان دیگر، زمانی که میوه‌ها به صورت پوره یا آب میوه مصرف می‌شوند نمایه گلیسمی آنها بالاتر رفته و قند خون را بیشتر بالا می‌برند.