جای دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی برای هر فرد بسیار ضروری است، متخصصان به تازگی متذکر شده اند مقدار مصرف میوه  و سبزیجات را به صورت روزانه باید به ده واحد رساند چرا که کمک قابل توجهی به حفظ سلامت بدن به ویژه دستگاه گوارش می کند. در دنیای امروز به را حتی و در هر فصلی انواع میوه را می توان تهیه و استفاده کرد اما خوب می دانیم خوردن هر میوه در فصل خاص خودش دلچسب تر است و نیز خواص میوه تازه بیش از میوه های انباری و سردخانه ای است. از آنجا که مردم رغبت و عادت بیشتری به مصرف میوه های شناخته شده دارند گاه از مصرف بسیاری میوه ها( که جایگاه خاصی در سبد میوه ندارند) غافل می شوند و مصرف آن را محدود به موارد خاصی می کنند. یکی ازمیوه های پرخاصیت و خوش عطر که مصرف آن به عنوان میوه، چندان شهرت ندارد میوه به است، هر چند تا کنون از خواص میوه به بسیار گفته شده اما مردم  چندان که باید مصرف میوه به را جدی نمی گیرند.

خواص میوه به ..

به (به انگلیسی Quince)، میوه ای پاییزی از خانواده گل سرخیان مانند سیب و گلابی است. این میوه زرد رنگ با پوستی کرکدار دارای طعمی تقریبا شیرین اما متمایل به ترش است. میوه به در نواحی گرمسیر بهتر پرورش می یابد و در ایران بهترین و خوش عطر ترین آن را مختص اصفهان می دانند.

خواص میوه به

در ادامه لازم می دانیم اشاره داشته باشیم به خواص میوه به که شاید دلیلی باشد برای افزایش مصرف آن(چه به صورت خام و چه به صورت پخته و به عنوان غذا):

میوه به سر شار از فیبر، ویتامین های متعدد همچون ویتامین A,B,C, و نیز مواد معدنی فراوان است از جمله، مس، روی، پتاسیم، آهن، منیزیم و ...

با توجه به خواص میوه به ، باید گفت به، طبعی معتدل دارد و در رفع استرس و افسردگی بسیار موثر است و باعث ایجاد نشاط می شود، علاوه بر آن،به و دانه آن(به دانه) را مرهمی برای سینه و سرفه های خشک و آزار دهنده می دانند، به دانه اما نوعی تب بر، بهبود دهنده بیماری های مربوط به دهان و گلو، رفع کننده آفتاب سوختگی و مقوی میل جنسی و... است.

خواص به

از دیگر خواص میوه به : تقویت کننده قلب، ضد ویروس و باکتری، ضد التهاب و مفید برای بیماری های التهابی، مناسب برای پوست و مو و بیماری و آسیب های مربوط به آن ، مفید برای بیماری های گوارشی مانند یبوست، اسهال، همورویید، کاهش دهنده فشار خون و کلسترول، موثر در کاهش وزن و...

شاید به همین خاطر، با توجه خواص میوه به ، از دیر باز، این میوه ارزشمند جایگاه ویژه ای در سنت بهداشت و تغدیه ایران داشته و آن را یکی از مواد اساسی برای گند زدایی می دانستند و نوعی آفت کش، تا جایی که میوه به را در گنجه لباس ها قرار می دادند تا علاوه بر خوشبو کردن لباس، آن ها را در برابر انواع آفت و بید حفظ کنند. اما از قدیم مصرف میوه به را به  بیماران، افراد آسیب پذیر، به ویژه مادران باردار توصیه می کردند چرا که معتقد بودند و هستند مصرف به در زمان بارداری، در حفظ جنین و جلوگیری از سقط شدنش موثر می دانستند.

از مهمترین  خواص میوه به در دوران بارداری با توجه به مواد مفید موجود در آن، می توان به این موارد اشاره کرد: افزایش هوش و زیبایی جنین، تقویت قلب جنین، تقویت سیستم عصبی جنین، حفظ آرامش مادر باردار، کمک به رفع حالت تهوع های دوران بارداری، رفع ویار بانوان باردار و ...

در پایان مطلب اشاره کوچکی به کاربرد میوه به در آشپزی و شیرینی پزی نیز می کنیم تا بهتر با موارد مصرف آن آشنا شوید؛ اول اشاره می کنیم به دم کرده به و به دانه که تقریبا آشناتر است که با ریختن مقداری به خشک و چند دانه از دانه به در آب جوش، دم کرده خوش عطر و لذیذی تهیه می شود..

گوشت میوه به، علاوه بر اینکه به صورت خام مصرف می شود، در تهیه انواع خورش و خوراک مانند تاس کباب، خورش مرغ و به، خوش به و آلو، طاجین گوشت و به مراکشی، کوکوی به(دسر غذا نما) و.. همچنین در تهیه انواع شیرینی و نوشیدنی مانند: تارت و پای به، نان به، کیک به، مربای به، شربت به، شربت به لیمو و... کاربرد به کار می رود.

خواص میوه به1

میوه به پرخاصیت