از جشن تولد گرفته تا عروسی، از جشن فارغ التحصیلی تا مراسم خداحافظی با همکاری که بازنشسته شده، ما در همه‌‌ی مراحل زندگی با کیک جشن میگیریم. انتخاب قالب کیک مناسب به اندازه‌ی انتخاب مواد اولیه‌ی با کیفیت و دستور تهیه‌ی صحیح و کامل اهمیت دارد. اما این روزها آن‌قدر تنوع قالب‌ها بالا رفته که انتخاب قالب کیک مناسب تبدیل به کار بسیار دشواری شده. شاید ندانید کدام قالب کیک مناسب شماست، کدام جنس قالب بهتر است، قالب کمربندی بهتر است یا معمولی و بالاخره، سایز قالب چه باید باشد. یاقتن پاسخ همه این سؤال‌ها واقعاً سرسام‌آور است. اگر شما هم گیج شده‌اید و در خرید قالب کیک مورد نظر خود مردد هستید، در این مطلب با ما همراه شوید. ما معتقدیم باید قبل از خرید همه‌ی اطلاعات را داشته باشید. به این ترتیب، بهترین نتیجه را خواهید گرفت و هیچ وقت از خرید خود پشیمان نخواهید شد.

همان‌طور که میدانید در انتخاب قالب کیک  نکات زیادی لازم است مورد توجه قرار گیرد. یکی از این نکات جنس قالب است. امروزه قالب‌های کیک با مواد مختلفی ساخته می‌شوند: قالب تفلون، قالب چدن، قالب آلومینیومی، گالوانیزه و حتی سیلیکونی. هر یک از این قالب‌ها مزایای به‌خصوصی دارند و همچنین نحوه استفاده از هر نوع قالب ممکن است نکات خاص خود را داشته باشد. در ادامه هر یک از این جنس‌های مختلفی را قالب‌های کیک از آن‌ها ساخته می‌شوند معرفی می‌کنیم و به نکات مربوط به هر کدام را ذکر می‌کنیم.

 

 

قالب کیک آلومینیومی

قالب آلومینیومی یکی از قدیمی‌ترین انواع قالبی است که هنوز هم برای تهیه کیک استفاده می‌شود. علت استفاده از آلومینیوم این است که این ماده حرارت را خیلی خوب منتقل می‌کند و از این جهت برای پخت کیک عالی است. اما مشکل اصلی این نوع قالب این است که نچسب نیست و اگر از کاغذ روغنی استفاده نکنید، احتمال زیادی وجود دارد که کیک شما به قالب بچسبد و به شکل سالم از قالب خارج نشود. البته از مالیدن روغن و آردپاشی هم می‌توانید استفاده کنید تا جلوی چسبیدن کیک به قالب را بگیرید. اما فراموش نکنید، وقتی از قالب کیک آلومینیومی استفاده می‌کنید، کاغذ روغنی بهترین گزینه است. به این نکته هم باید اشاره کنیم که اگر به دنبال قالب کیک ارزان‌قیمت می‌گردید، آلومینیوم ارزانترین قالب کیک است. پس مزایا و معایب قالب آلومینیومی از این قرار است:

 

مزایا:

- انتقال حرارت و پخت عالی

- قیمت ارزان

 

معایب:

- نچسب نبودن

- دوام کم

 

 

قالب کیک گالوانیزه

قالب‌های گالوانیزه هم شباهت زیادی به قالب‌های آلومینیومی دارند. از نظر انتقال حرارت فوق‌العاده هستند. گرچه قیمت آنها غالباً کمی بیشتر از قالب‌های سنتی آلومینیومی است، اما کیفیت و دوام بیشتری دارند و بیشتر عمر می‌کنند. اما این نوع قالب هم نچسب نیست. و همچنان باید کف آن کاغذ روغنی بکشید و یا به خوبی روغن بمالید و آردپاشی کنید تا کیک به قالب نچسبد.

موج یکی از شناخته ترین برندهای تولیدکننده‌ی این محصول است. قالب گالوانیزه موج کیفیت خوبی دارد و تولید داخل است. 

 

مزایا:

- انتقال حرارت عالی

- قیمت مناسب

- دوام بیشتر

 

معایب:

- نچسب نبودن

 

 

قالب کیک تفلون

قالب تفلون یا نچسب مشکل چسبیدن کیک به قالب را حل می‌کند. این نوع قالب‌ها محکم و بادوام هستند. حرارت را به خوبی انتقال می‌دهند و دارای لایه‌ی نچسب هم هستند. طبیعتاً قالب تفلون قیمت بالاتری نسبت به قالب‌های آلومینیوم و گالوانیزه دارد. اما اگر اهل کیک درست کردن هستید و زیاد از قالب کیک استفاده می‌کنید، بدون شک خرید قالب کیک تفلون ارزش هزینه‌اش را دارد.

توصیه ما این است که در صورت استفاده از قالب تفلون باز هم برای اطمینان، کف قالب کاغذ روغنی بیاندازید. اما استفاده از کاغذ روی دیواره‌های کیک ضرورتی ندارد، به‌خصوص اگر از قالب کیک تفلون کمربندی استفاده کنید.

 

 

مزایا:

- انتقال حرارت مناسب

- نچسب بودن

 

معایب:

- نیاز به مراقبت از روکش نچسب

- قیمت نسبتاً زیاد

 

این نکته هم باید گفته شود که همه قالب‌های نچسب، تفلون نیستند. مثلاً قالب‌های دارای روکش گرانیت هم نچسب هستند و از کیفیت خوبی برخوردارند.

 

قالب کیک چدنی

قالب‌های چدنی واقعاً مثل معجزه هستند. علاوه بر نچسب بودن، قالب کیک چدنی بسیار بادوام است و می‌توان گفت عمر بی‌پایان دارد. با جلا دادن، هر موقع اراده کنید این قالب‌ها به شکل روز اولشان در می‌آیند. تنها ایراد قالب‌های چدنی سنگین بودن و هزینه‌ی زیاد آنهاست. اما اگر زیاد کیک درست می‌کنید، می‌توانید خرید قالب کیک چدنی را به چشم یک سرمایه‌گذاری خیلی خوب و سودمند ببینید. یک بار هزینه می‌کنید. در عوض، تا سالهای سال کیک‌های زیبا و خوشمزه درست می‌کنید.

 

مزایا:

- پخت بسیار عالی

- نچسب بودن

- با دوام ترین قالب کیک

 

معایب:

- قیمت زیاد

- سنگین بودن

 

قالب کیک سیلیکونی

قالب‌های سیلیکونی در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده‌اند. هرچند بیشتر از این نوع قالب برای تهیه شکلات و دسر استفاده می‌شود، برای کیک هم قابل استفاده است. اما نه هر کیکی. بهتر است تنها کیک‌های کوچک مثل مافین‌ها را در قالب سیلیکونی تهیه کنید. این نوع قالب‌ برای کیک‌های بزرگ مناسب نیست. حتی اگر سالها تجربه کیک‌پزی دارید هم انتخاب این قالب برای کیک‌های بزرگ ریسک است. پس هرچند قالب کیک سیلیکونی تنوع زیاد و قیمت مناسبی دارد، بهتر است فقط قالب‌های کوچک را انتخاب کنید. البته قالب‌های بزرگ‌تر برای دسرها قابل استفاده هستند. در ضمن فراموش نکنید، هرچند قالب سیلیکونی تا حدودی حالت نچسب دارد ولی حتماً کف قالب را قبل از استفاده خوب چرب کنید.

 

مزایا:

- تنوع طرح

- قیمت مناسب

- کاربردهای متنوع

 

معایب:

- برای کیک بزرگ مناسب نیست.

 

جمع‌بندی: بهترین قالب کیک

واقعیت این است که نمیتوان فقط یک جنس را به عنوان بهترین جنس مناسب قالب کیک معرفی کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت بهترین قالب‌های کیک، قالب‌های فلزی هستند. در قالب‌های سرامیک و پیرکس هم می‌توان کیک درست کرد. اما این مواد به خوبی فلزات، حرارت را منتقل نمی‌کنند. در ضمن بیشتر دستورهای تهیه‌ی کیک، فرض می‌کنند شما از قالب فلزی استفاده می‌کنید، بنابراین زمان پخت و درجه حرارت فر برای قالب فلزی مناسب است. و اگر قالب دیگری استفاده میکنید باید مراقب باشید کیک شما نسوزد یا خام از فر بیرون نیاید. قالب‌های سیلیکونی در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. اما در قالب سیلیکونی لایه‌ی روی کیک طلایی نمی‌شود. در ضمن اگر مقدار مایه زیادی داخل قالب بریزید، جابه‌جا کردن آن سخت می‌شود. پس این نوع قالب‌ها هم بهتر است فقط برای کیک و دسرهای کوچک و برای دیگر کاربردهای خاص استفاده شوند. به طور خلاصه، در حالت عادی، بهترین گزینه‌ی شما قالب کیک فلزی است.

در انتخاب نوع قالب فلزی باید بودجه‌ی خود را در نظر بگیرید و اینکه چقدر اهل کیک درست کردن هستید. اگر زیاد کیک درست می‌کنید قطعاً ارزش دارد هزینه‌ی بیشتری کنید و قالب تفلون یا چدنی تهیه کنید که بادوام‌تر است و استفاده از آن‌ نیز راحت‌تر است.

 

نام انواع قالب کیک

حال که با جنس قالب‌های مختلف آشنا شدید، می‌خواهیم در مورد طرح و شکل قالب‌ها بیشتر صحبت کنیم. قالب گرد، مستطیل و مربع را همه می‌شناسند. اما قالب‌های دیگری هم هستند که شاید اسم آن‌ها را ندانید. یا ممکن است اسم قالبی را شنیده باشید اما ندانید دقیقاً منظور از آن چه نوع قالبی است. در ادامه چند قالب‌ کیک خاص را به شما معرفی می‌کنیم.

 

قالب کیک شیفون دار چیست؟

شاید اسم قالب شیفون دار به گوش شما هم رسیده باشد. اما ندانید این قالب پرطرفدار دقیقاً چه شکلی است. قالب شیفون دار که به آن قالب باندیت (bundt) هم گفته می‌شود، قالب گردی است که وسط آن یک برجستگی وجود دارد. در واقع، کیکی که در قالب شیفون دار پخته شود، شکل حلقه‌ای پیدا خواهد کرد و وسطش خالی خواهد بود. این قالب‌ها خود طرح‌های مختلفی دارند. بعضی لبه‌های قائم دارند و برخی لبه‌های دالبری یا طرح‌های دیگر.

 

قالب کیکس چیست؟

قالب کیکس یا قالب لوف (loaf pan) قالبی مستطلی است که طول آن از عرضش خیلی بیشتر است. با این قالب علاوه بر کیک، نان تست و لوف گوشت هم می‌توان درست کرد. بنابراین قالب کیکس یکی از پرکاربردترین قالب‌هاست.

 

 

قالب مافین چیست؟

قالب مافین، اسامی دیگری هم دارد. شاید این قالب را به نام قالب کاپ کیک یا قالب کیک یزدی بشناسید. اما اسم این قالب هر چه که باشد فرقی نمی‌کند، به هر حال با استفاده از آن می‌توان کیک‌های کوچک و هیجان انگیزی درست کرد. قالب مافین استاندارد دارای ۱۲ حفره است که داخل هر کدام یک کپسول مافین قرار میگیرد و مایه کیک داخل کپسول ریخته می‌شود. البته قالب‌های مافین دیگری هم هستند که تعداد کمتر یا بیشتری حفره دارند. علاوه بر این نوع دیگری قالب هم هست که بیشتر به نام قالب کیک یزدی شناخته می‌شود. با این قالب تنها یک عدد کیک کوچک می‌توان درست کرد. بنابراین باید به تعداد کیکی که می‌خواهید تهیه کنید، قالب بخرید. هنگام خرید قالب کاپ کیک، خرید کپسول کاغذی را فراموش نکنید. چون بدون کپسول کیک به قالب خواهد چسبید.

برای تهیه کاپ کیک از کپسول مقوایی محکم هم می‌توانید استفاده کنید که یکبار مصرف است و دیگر نیازی به قالب ندارد.

 

قالب کیک کمربندی چیست؟

 

قالب کمربندی بدون شک، گل سر سبد قالب‌های کیک است. در واقع، اختراع قالب کمربندی نوعی انقلاب در کیک‌پزی ایجاد کرد. این نوع قالب‌‌ها دارای دیواره جداشونده هستند. به این ترتیب بعد از خنک شدن، دیواره‌ی قالب به راحتی، با باز کردن قفل، از کیک جدا می‌شود. این موضوع باعث شده قالب کمربندی گرد که سایزهای متنوعی نیز دارد یکی از پرفروش‌ترین محصولات فروشگاه‌های لوازم قنادی باشد. هرچند قالب گرد کمربندی رواج بیشتری دارد، قالب‌های مربع، مستطیل، قلبی و بعضی طرح‌های دیگر هم به صورت کمربندی تولید می‌شوند و از فروشگاه‌ها قابل خریداری‌اند.

 

کاتر برش کیک

از نظر فنی، کاتر با قالب کیک تفاوت دارد. اما به دلیل ارتباط نزدیک با موضوع لازم دانستیم کاتر برش کیک را نیز در اینجا معرفی کنیم. قالب برش که معمولاً در سایزهای مختلف به صورت یک‌جا فروخته می‌شود، برای بریدن کیک به سایز و شکل دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً اگر بخواهید کیک تولد دو لایه درست کنید ولی دو قال شما سایزهای مختلفی داشته باشند، می‌توانید بعد از پخت، به کمک یک قالب برش هر دو کیک را برش بزنید تا دو کیک دایره همسان داشته باشید.

 

انتخاب سایز قالب کیک

نکته دیگری که باید در خرید قالب کیک به آن دقت کنید سایز قالب است. بنابراین، بد نیست به نحوه انتخاب سایز قالب هم اشاره‌ای بکنیم. انتخاب اندازه قالب اهمیت زیادی دارد. بیشتر کیک‌ها بعد از پخت پف می‌کنند و حجمشان دو یا حتی سه برابر می‌شود. بنابراین باید نسبت قالب کیک به مواد مناسب باشد.

اگر می‌خواهید فقط یک قالب کیک خریداری کنید بهتر است، قالب گرد ۲۵ سانتی یا قالب کیکس ۲۰ یا ۲۵ سانتی را تهیه کنید که پرکاربردترین اندازه‌ها هستند.