ما در ایران کوک معمولا در مورد خوراکی های شیرین و خوشمزه با شما صحبت میکنیم. اما چه بحثی شیرین تر از بحث شکلات؟ البته شکلات انواع مختلفی دارد. اما ما امروز قصد داریم در مورد نوع به خصوصی از آن، صحبت کنیم: شکلات تخته ای، یعنی همان شکلاتی که اغلب برای تهیه کیک، شیرینی و دسر استفاده می‌شود. از گاناش شکلاتی برای روی کیک گرفته تا روکش شکلاتی بستنی چوبی خانگی و کیک قلب سورپرایز همه از کاربردهای این محصول پرطرفدار هستند. اما  اگر به این صفحه آمده‌اید، احتمالا شما هم در خرید شکلات تخته ای دچار تردید هستید. شاید نمی‌دانید چه نوع شکلاتی مناسب کار شماست یا چه برندی بهتر است. قیمت شکلات تخته ای چقدر است؟ و اصلا از کجا باید شکلات تخته ای خرید؟
این روزها فروشگاه‌های لوازم قنادی و حتی سوپرمارکت‌ها پر شده‌اند از انوع شکلات های مختلف، که خیلی از آنها هم مناسب پخت و پز هستند. همین مسئله است که انتخاب و خرید شکلات تخته ای را دشوارتر از هر زمان دیگری کرده است. اما هیچ جای نگرانی نیست. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم جواب همه سؤال‌هایتان را پیدا کنید.

 

انواع شکلات تخته ای

قبل از پرداختن به انواع شکلات تخته ای و پاسخ دادن به پرسش های رایج شما عزیزان در این رابطه، توضیح کوتاهی در مورد فرآیند تهیه شکلات خواهیم داد. شاید به نظرتان خسته کننده باشد، اما این موضوع به فهم تفاوت انواع مختلف شکلات تخته ای کمک می‌کند. (البته اختیار با شماست. میتوانید همین حالا به قسمت‌های پایین‌تر این مطلب بروید و پاسخ سؤال‌هایتان را پیدا کنید.)
شکلات از میوه درختی استوایی به نام تئوبروما گرفته می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اسم این درخت، که اولین بار در جنگل‌های آمازون در آمریکای جنوبی یافت شده، به معنی «غذای خدایان» است. میوه‌های درخت کاکائو وقتی برسند به رنگ نارنجی در می‌آیند. آن وقت، میوه‌ها به صورت دستی از درخت جدا شده و دانه‌های آنها استخراج می‌شود. دانه‌های کاکائو بعد از فرآیندی نسبتاْ طولانی از تخمیر، خشک کردن، پوست کندن و تفت دادن تازه آماده فرآوری می‌شوند. در مرحله بعدی دو فرآورده فوق‌العاده ارزشمند از این دانه‌ها استخراج می‌شود. اولی پودر کاکائو است که همه با آن آشنا هستند و در شیرینی‌پزی کاربرد زیادی دارد. دومی، کره کاکائو است. کره کاکائو هم خواص و کاربردهای زیادی دارد. اما به طور خاص در تهیه شکلات به کار می‌رود. در حقیقت، شکلات تخته ای ترکیبی از همین دو فرآورده درخت کاکائو است. تفاوت انواع شکلات تخته ای در نسبت پودر و کره کاکائو به کار رفته در آنهاست و همچنین افزودنی‌های اضافه شده که طعم شکلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

برای خرید شکلات تخته ای اینجا کلیک کنید
 

 

 

شکلات تخته ای تلخ

شکلات تخته ای تلخ ۹۹٪ ( که به آن شکلات شیرین نشده هم گفته می‌شود) تقریباً به طور کامل از دانه‌های کاکائو تشکیل شده است. نسبت کره کاکائو به کاکائوی جامد (پودر کاکائو) در برندهای مختلف متفاوت است. اما معمولاً از نسبت برابر استفاده می‌شود. به این شکلات هیچ شکری اضافه نشده است و به همین دلیل هم بسیار بسیار تلخ است. از شکلات تخته ای ۹۹ درصد تنها در کاربردهای به خصوصی استفاده می‌شود. البته اگر بتوانید تلخی آن را تحمل کنید، این نوع شکلات مفید هم هست و مصرف روزانه آن به مقدار کم به سلامتی و شادابی شما کمک زیادی می‌کند.
شکلات تخته ای تلخ با درصدهای پایین تر هم تولید می‌شود. بنابراین در خرید شکلات تخته ای تلخ باید به درصد نوشته شده روی آن توجه کنید. این درصد به شما نشان می‌دهد، چقدر از شکر و افزودنی‌های دیگر در ساخت شکلات استفاده شده است. باید توجه داشته باشید که هرچه درصد کمتر باشد، غالباً شکلات شیرین‌تر است. این مسئله را حتماً هنگام اضافه کردن شکر به خوراکی‌ها در نظر بگیرید. گاهی روی بسته‌بندی شکلات تخته ای تلخ درصدی دیده نمی‌شود. در این صورت معمولاً شکلات ۶۰٪ است.
توجه کنید که در خیلی از شکلات های تخته ای، به جای همه یا بخشی از کره کاکائو از روغن استفاده می‌شود. استفاده از روغن‌های جانشین به جای کره کاکائو در شکلات تخته‌ای طبیعی است. این کار باعث می‌شود آب کردن و استفاده از شکلات در آشپزی راحت تر شود. اما ممکن است طعم این شکلات‌ها اصالت و غنای طعم شکلات تهیه شده از کره کاکائو را نداشته باشد.

 

شکلات تخته ای شیرین

شکلات تخته ای شیرین هم حاوی پودر کاکائو و کره کاکائو یا روغن‌های جایگزین است. اما نسبت به شکلات تلخ شکر خیلی بیشتری دارد. به همین علت هم هنگام استفاده از آن در آشپزی، معمولاً دیگر از شکر استفاده نمی‌شود یا شکر خیلی کمی همراه آن استفاده می‌شود. در خیلی از دستورها، انتخاب شکلات تلخ یا شیرین با شماست. می‌توانید بسته به ذائقه خود شکلات تخته ای بخرید و استفاده کنید. قطعاً شکر کمتر برای سلامتی بهتر است. بنابراین اگر مقدار شکر مصرفی برای شما اهمیت دارد، بهتر است از شکلات شیرین استفاده نکنید. یا در صورت استفاده از آن، جدول ارزش غذایی درج شده روی بسته بندی را با دقت بخوانید و توجه کنید دقیقا چقدر شکر در ساخت آن به کار فته است.

 

شکلات تخته ای شیری

شکلات تخته ای شیری درست مثل مورد قبلی یعنی، شکلات شیرین است. یعنی، شکر نسبتاً زیادی دارد. اما در این نوع شکلات از مقداری پودر شیر خشک استفاده می‌شود. بنابراین، نکاتی که باید هنگام خرید شکلات تخته ای شیری به آن توجه کنید این هستند که طعم شیری و شیرین دارد و رنگ آن هم معمولاً از شکلات تلخ و شیرین روشن‌تر است. این نوع شکلات معمولاً در شیرینی‌های خاصی که طعم شیر در آنها مطلوب است استفاده می‌شوند. البته، استفاده از آن به طور کلی سلیقه ای است و تقریباً در همه دستورها می‌توان به جای شکلات شیرین، از شکلات تخته ای شیری استفاده کرد.

 

شکلات تخته ای سفید

حالا، میرسیم به یکی از پرطرفدارترین انواع شکلات، یعنی شکلات تخته ای سفید. رنگ سفید در تزیین کیک، شیرینی و تنقلات مختلف کاربرد زیادی دارد. چون رنگ‌های دیگر خودشان را روی آن نشان می‌دهند، معمولاً از این شکلات برای تزیین زمینه استفاده می‌شود. اما این رنگ سفید از کجا آمده؟ اولاً، در تهیه شکلات تخته ای سفید تنها از کره کاکائو و شکر استفاده می‌شود. و دیگر پودر کاکائو که رنگ قهوه‌ای دارد به کار برده نمی‌شود. به این ترتیب، شکلات سفید رنگ روشنی پیدا می‌کند. اما باز هم سفید نیست. در شکلات تخته ای سفید غالباً از شیر هم استفاده می‌شود که رنگ آن را روشن‌تر می‌کند. به همین دلیل هم شکلات سفید اغلب شیری رنگ است.

 

شکلات تخته ای رنگی (میوه ای)

و اما جدیدترین نوع شکلات تخته ای که چند سالی است رواج پیدا کرده، شکلات میوه ای است. این شکلات‌ها عملاً همان شکلات سفید هستند که به کمک اسانس و رنگ‌های خوراکی مختلف، رنگ و لعاب جدید و متفاوتی پیدا کرده‌اند. خرید شکلات تخته ای میوه‌ای این روزها کار دشواری نیست. کافی است سری به فروشگاه‌های لوازم قنادی آنلاین یا غیرآنلاین بزنید. تنوع شکلات تخته ای های موجود شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

 

انتخاب و خرید شکلات تخته ای از برندهای مختلف

 

شکلات تخته ای پارمیدا

پارمیدا یکی از قدیمی‌ترین و نام‌آشناترین برندهای شکلات تخته ای است. کیفیت و قیمت مناسب احتمالاً راز موفقیت این برند است. شکلات تخته ای پارمیدا از نظر طعم سه نوع دارد: شکلات تلخ، شکلات سفید و معمولی (یا همان شکلات شیرین). از لحاظ شکل ظاهری هم این محصول در سه شکل مختلف تولید می‌شود: شکلات مینی شمشی (۳۳۵ گرمی)، شمشی (۱ کیلویی، شامل سه عدد مینی شمشی) و CBS (تبلت‌های بزرگ ۱ کیلویی). از میان این محصولات، می‌توان گفت شکلات مینی شمشی پارمیدا پر فروش‌ترین محصول در بین مصرف‌کنندگان خانگی است.

 

شکلات تخته ای کارات

شاید اسم شکلات کارات را عده کمتری شنیده باشند. اما کسانی که اهل شیرینی‌پزی حرفه‌ای هستند قطعاً نام آن را شنیده‌اند. شکلات کارات هم محصولی ایرانی از شرکت گلنان پوراتوس است. این شکلات تخته ای ۱ کیلویی در چهار طعم مختلف تولید می‌شود، شکلات تخته ای کاورلوکس کارات سفید، شیری، تلخ و تلخ اکسترا، که به ترتیب میزان پودر کاکائوی استفاده شده در تولید آنها بیشتر می‌شود. بی دلیل نیست که این محصول کاور لوکس نامیده شده. شکلات تخته ای کارات از پودر کاکائو و چربی گیاهی تولید شده و بافت بسیار نرم و یکدستی دارد. در ضمن نیازی به تمپرینگ ندارد و به همین دلیل هم کار با آن برای قنادهای حرفه‌ای راحت شده است. در خرید شکلات تخته ای کارات به یاد داشته باشید که طعم قوی شکلات و درخشندگی کاور یا فیگورهای شکلاتی تهیه شده از ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول هستند.

 

شکلات تخته ای دریکا

دریکا نامی است که در سالهای اخیر حسابی بین طرفداران شکلات تخته ای پیچیده است. دلیل اصلی آن هم تنوع محصولات این برند است. شکلات تخته ای دریکا یا دوریکا در ۱۵ طعم مختلف از جمله سفید، شیرین، تلخ ۷۲ درصد، تلخ ۹۹ درصد، قهوه، کاپوچینو، تمشک، توت فرنگی، نعنا، پرتقال، قهوه، آناناس، انبه، آلبالو، لیمو و انگور تولید می‌شود. بنابراین اگر دنبال خرید شکلات تخته ای رنگی با طعم‌های میوه‌ای مختلف یا طعم قهوه هستید، تبلت‌های ۲۲۰ گرمی شکلات دریکا بهترین گزینه برای شما هستند.

 

شکلات تخته ای سوربن کاله

حتما با پنیر، ماست و خامه کاله آشنا هستید. اما آیا می‌دانستید کاله شکلات تخته ای هم تولید می‌کند؟ شکلات تخته ای سوربن کاله علاوه بر کیفیت خوب، قیمت بسیار مناسبی هم دارد. بنابراین اگر به دنبال شکلاعت تخته ای ارزان و با کیفیت هستید، پیشنهاد می‌کنم شکلات تخته ای ۲۵۰ گرمی سوربن را از دست ندهید.

 

شکلات تخته ای شکوما

شکوما هم یکی از برندهای جدید شکلات تخته ای است که محصولات متنوعی دارد. شاید تنوع شکلات تخته ای شکوما به اندازه دریکا نباشد، اما قیمت مناسب، خرید این شکلات تخته ای را برای بسیاری از مشتریان جذاب کرده است. شکلات تخته ای نیم کیلویی شکوما در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف از قبیل سفید، موزی، توت فرنگی و پرتقالی به فروش می‌رسد.

 

شکلات تخته ای تاژینه

احتمالا با سس شکلات تاژینه آشنا هستید. اگر طعم سس‌های شکلاتی خوشمزه این برند را دوست دارید، قطعاً از طعم شکلات تخته ای این برند هم لذت خواهید برد. شکلات تخته ای تاژینه ۲۵۰ گرمی به صورت سفید، معمولی (شیرین) و تلخ به فروش می‌رسد.

 

شکلات تخته ای آنیش

آنیش یکی از جدیدترین برندهایی است که وارد بازار رقابتی تولید شکلات تخته ای شده است. شکلات تخته ای آنیش کیبوردی ۲۰۰ گرمی است. اما نوع شمشی آن ۲۸۰ گرم و تخته ای های بزرگتر آن ۱ یا ۲/۵ کیلو وزن دارند. شکلات تخته ای آنیش در دمای حدود ۲۰ درجه قابلیت رنده شدن و رول شدن دارد و از آن می‌توانید برای تزیین انواع کیک، شیرینی و دسر استفاده کنید.

 

شکلات تخته ای کیلویی چیست؟

بعضی از شیرینی فروشی‌ها یا فروشگاه‌های لوازم قنادی، شکلات تخته ای فله ای به صورت کیلویی هم می‌فروشند. هنگام خرید شکلات تخته ای کیلویی باید به مارک حک شده روی آن توجه کنید. در صورتی که مارکی ندارد بهتر است در خرید آن تجدید نظر کنید. یا با خرید مقدار کمی از آن کیفیت شکلات را بسنجید و بعد در مورد آن تصمیم بگیرید.

 

قیمت شکلات تخته ای چقدر است؟

قیمت شکلات تخته ای تا حد زیادی به نوع شکلات، درصد کاکائو و وزن آن بستگی دارد. ما در فروشگاه آنلاین لوازم قنادی ایران کوک تضمین می‌کنیم که مناسب‌ترین قیمت‌ شکلات را به شما ارائه دهیم. با مقایسه قیمت‌ها با قیمت‌های فروشگاه‌های دیگر می‌توانید از این مسئله اطمینان پیدا کنید.

 

 

شرایط نگهداری شکلات تخته ای؟

به گفته متخصصان شکلات، شکلات ناید در یخچال نگهداری شود. شکلات به راحتی طعم و بوی غذاهای دیگر را به خودش می‌گیرد. در ضمن دمای پایین یخچال باعث می‌شود بافت زیبا و یکدست اولیه شکلات از بین برود. البته سرما روی طعم شکلات اثری ندارد. ولی به هر حال، چنین شکلاتی ظاهر زیبایی ندارد. پس بهترین کار این است که شکلات تخته ای را در ظرف در بسته داخل کابینتی خنک، به دور از نور (چه طبیعی و چه مصنوعی) نگهداری کنید. به این ترتیب شکلات تلخ تا دو سال، شکلات شیری بیش از یک سال و شکلات سفید حدود ۴ ماه دوام می‌آورد. البته این اطلاعات معمولاً به طور دقیق‌‌تر روی بسته بندی شکلات درج شده است.

 

 

شکلات تخته ای از کجا بخرم؟

برای خرید انواع شکلات تخته ای با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف دیگر حتی لازم نیست از خانه بیرون بروید. تنها چند کلیک با خرید شکلات تخته ای های خوشمزه و متنوع فاصله دارید. پس راحت روی صندلی لم بدهید و با دیدن کردن از فروشگاه آنلاین ایران کوک شکلات دلخواه خود را انتخاب کنید.