Generic selectors
فروشگاه ایران کوک

اسنپ هنوز سود ندارد

۴۶۷ بازدید

اخیراً مصاحبه ای با ژوبین علاقبند، نایب رییس هیات مدیره اسنپ منتشر شده است که همه آنچه را که ممکن است از یک استارت آپ ایرانی که این روزها نام آن همه جا شنیده می‌شود به چالش کشیده‌ است. کسب و کاری که به گفته وی هنوز سود ندارد اما شواهد نشان می دهد گردش مالی اسنپ از صدها میلیارد تومان هم فراتر رفته است.

اسنپ

 

علاقبند در مورد این که آیا اسنپ از طرف نهادهای دولتی حمایت میشود گفته است: «این پرسش همواره از سوی بسیاری از اشخاص مطرح می‌شود اما آنچه که اثبات شده اینکه پشتوانه اسنپ مردم هستند.

امروز به جرات می‌توان گفت که هیچ نهاد حاکمیتی پشت اسنپ نیست و فقط مردم هستند که بخاطر مزیت‌هایی که اصلی‌ترین آن کاهش قیمت سفر از سوی اسنپ بوده طرفدار آن شده‌اند و به رشد اسنپ و تعداد سفرهای آن هفته به هفته کمک می‌کنند.

جالب اینکه کاهش قیمت سفر مشتریان همراه با افزایش درآمد رانندگان نیز بوده است. در کنار آن استفاده آسان از این خدمت نیز قابل تأمل است.

اقتصاد اسنپ به این گونه است که اگر قبلاً راننده‌ای از نقطه الف به نقطه ب می‌رفت سیستم اینطور بود که باید خالی باز می‌گشت و بنابراین هزینه مسیر رفت از مسافر شاید تا دو برابر مبلغ کرایه دریافت می‌شد اما استنپ با بهینه کردن این هزینه برای مسافر، برای راننده نیز در نقطه ب دوباره مسافر جدیدی خواهد داشت و درآمد راننده افزایش یافته است.
در تمام نقاط شهر به دلیل وجود تقاضا این اکوسیستم می‌تواند به راننده کمک کند از طرفی به کاهش آلودگی‌ها نیز کمک کند.»

علاقبند حاضر به اظهار گردش مالی اسنپ نشده است اما گفته: «اسنپ یک شرکت است که مطابق با قوانین کشور سود ناشی از فعالیت‌های آن باید مشمول مالیات شود. در حال حاضر اسنپ هنوز سودآور نیست و بنابراین نمی‌تواند مشمول مالیات باشد اما به محض سودآوری با کمال میل مالیات را پرداخت خواهد کرد.»

«سهامداران اسنپ شرکت‌های ایرانسل و MTN افریقای جنوبی هستند. اینکه چرا اسنپ زیان‌ده است و همچنان تأمین سرمایه می‌شود باید گفت برای کسب و کارهای نوپا بر مبنای تکنولوژی، این موضوع عادی است. شرکت‌هایی همچون آمازون نیز سال‌ها زیان‌ده بودند زیرا به دنبال یوزر و نت ورک بودند. معمولاً شاخص‌های دیگری بجز سودآوری در سال‌های اولیه فعالیت و رشد کسب و کارهای نوپا اهمیت دارد.


بطور مثال برای اسنپ هم اکنون شاخص با اهمیت تعداد رانندگان و مسافرانی است که اپلیکیشن اسنپ را دانلود کرده‌اند و یا میزان رضایت مشتری و تعدادسفرها است. فراگیر شدن یک خدمت و تعداد کاربران آن بطور طبیعی شرکت را نیز سودآور خواهد کرد.»

به گفته علاقبند: «اسنپ در 40 شهر بزرگ و کوچک ایران فعالیت دارد… در گروه اینترنتی ایران بطور مستقیم برای 2000 نفر شغل ایجاد شده و ظرفیت افزایش به چندین برابر این رقم را نیز دارد .این افراد شامل نخبگانی هستند که باعث شده با چالشی که این نرم افزار در نبوغ آن‌ها ایجاد کرده در ایران بمانند.

امروز 370 هزار راننده فعال در اسنپ مشغول کار هستند و در عین حال 700 هزار نفر نیز ثبت نام کرده‌اند. در شرایطی که دولت برای ایجاد شغل هزینه بالایی پرداخت می‌کند می‌توان گفت اسنپ توانسته برای جوانان از طریق چالش جدیدی کار ایجاد کند و در عین حال به مردم خدمت رسانی کند.»

 

آلودگی هوا, استارت آپ, استارتاپ ایرانی, اسنپ, اشتغال زایی

بدون دیدگاه.