رشته پلو مثل عدس پلو اغلب با کشمش یا خرما و گاهی هم با گوشت قلقلی سرو میشود. رشته پلو با کشمش و خرما غذایی فوق العاده خوشمزه و خوش عطر است که به راحتی و در کمترین زمان آماده می شود. این غذا با ترکیبات گرمی که دارد ناهار یا شامی مناسب برای روزهای سرد سال خصوصا چهارشنبه سوری و عید نوروز است.

در این دستور آشپزی دو نوع طرز تهیه (آبکش و دمی) برای رشته پلو توضیح داده ایم و در ادامه خواهیم گفت که این پلو با چه غذاهایی سرو می شود. رشته پلو مجلسی بسیار پر طرفدار و معروف است با این حال ممکن است افرادی که به تازگی آشپزی را شروع کرده اند ندانند که رشته پلویی چیست. رشته پلویی از مخلوط آب، نمک و آرد گندم طی انجام مراحلی حاصل می شود. رشته پلویی نازک تر از رشته آشی بوده و در کارخانه بو داده می شود. این رشته به راحتی از فروشگاه ها قابل خریداری است.

برای داشتن عید نوروزی شاد و سالم توصیه می کنیم از خواص رشته پلو هم بهره مند شوید و آن را در فهرست غذاهای عید خود فراموش نکنید.

طرز تهیه رشته پلو

مرحله اول:

برنج را خوب بشویید. سپس برنج را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک بخیسانید. مدت زمان خیساندن برنج بسته به نوع برنج شما میتواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.

مرحله دوم:

نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. یک قاشق غذاخوری سر خالی نمک را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه کنید. آب برنج را خالی کنید و برنج ها را در قابلمه بریزید. سپس صبر کنید تا به جوش آید.

مرحله سوم:

در 5 دقیقه ی آخر پخت برنج قبل از آبکشی رشته های پلویی را با دست سه قسمت کنید و آن ها را به برنج اضافه کنید. (مدت زمان پخت، به نوع برنج شما بستگی دارد و باید از تجربه ی خود استفاده کنید. ولی مرحله ی ریختن رشته ها باید حدودا 5 دقیقه ی آخر پخت باشد.)

ریختن رشته در برنج

مرحله چهارم:

برنج ها و رشته پلویی را به خوبی بهم بزنید تا بهم نچسبند. پس از این که رشته ها با برنج 5 دقیقه جوشیدند، یک دانه برنج بین انگشتانتان فشار دهید. اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است. برنج و رشته را آبکشی کنید. کمی آن را بچشید و اگر نمک آن زیاد است کمی آب روی آن بریزید.

مرحله پنجم:

قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و 3-4 قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید. نان را به اندازه کف قابلمه برش بزنید و کف قابلمه قرار دهید. ( برای ته دیگ از برش های سیب زمینی هم میتوانید استفاده کنید.)

مرحله ششم:

برنج و رشته را در قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه الی یک ساعت به خوبی دم بکشد. برای بهتر دم کشیدن برنج، از دم کنی استفاده کنید. در 15 دقیقه آخر، زعفران دم کرده را با مقداری روغن یا کره ترکیب کنید و روی پلو بریزید.

رشته پلو زعفرانی

مرحله هفتم:

در مدتی که برنج دم می کشد، پیاز را بشویید و خرد کنید. خرما ها را از وسط نصف کنید و هسته ی آن را خارج کنید. کشمش ها را نیز بشویید و خشک کنید.

مرحله هشتم:

مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را داخل روغن بریزید و تفت دهید تا طلایی شوند. زردچوبه و دارچین را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. کشمش و خرما را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا نرم شوند. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله نهم:

وقتی رشته پلو دم کشید آن را از روی حرارت بردارید. پلو را در دیس بکشید و با مخلوط کشمش و خرما تزیین کرده و سرو کنید.

رشته پلو با خرما

در کنار رشته پلو میتوانید از جوجه حلزونی یا گوشت قلقلی هم استفاده کنید.

نکات کلیدی تهیه رشته پلو

-رشته خیلی زود نرم و له می شود، پس دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند.

-رشته پلویی معمولا کمی شور است. پس مراقب میزان نمکی که اضافه می کنید باشید تا غذا شور نشود.

-روش دیگر برای تهیه این غذا این است که کشمش، خرما و پیاز را از قبل تفت دهید و هنگام دم کشیدن برنج در قابلمه بریزید و اجازه دهید این مواد با هم 30 الی 45 دقیقه بپزند.

-اگر برایتان سوال شده که رشته پلو با چی سرو میشه؟ نگران نباشید توضیح خواهیم داد:

رشته پلو با مرغ و رشته پلو با گوشت را که همه می شناسیم. البته رشته پلو با مرغ ریش ریش هم تهیه می شود. اما می توانید این غذا را بدون کشمش و خرما سرو کنید و همراه آن خورشت مخصوص رشته پلو تهیه کنید. این خورشت مخصوص میتواند قیمه یا قورمه سبزی باشد. البته گفتنی است که رشته پلو کرمانشاهی با روغن کرمانشاهی و رشته پلو تبریزی با گوشت سرو می شود.

-برای تهیه رشته پلو کته ابتدا باید برنج را با سه پیمانه آب، مقداری نمک و روغن در قابلمه بریزید. هنگامی که آب برنج کمی بخار شد، رشته ها را به برنج اضافه کنید. سپس برنج را بهم بزنید تا رشته ها با آن مخلوط شود. بعد با کمک دم کنی و حرارت ملایم اجازه دهید به مدت 45 دقیقه الی یک ساعت دم بکشد.