حتما واژه اردور را در پیشوند اسم برخی غذاها شنیده‌اید. در برخی از رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی نیز میزی به نام میز اردور وجود دارد. اردور یک کلمه فرانسوی به معنی امر فرعی است که به پیش‌غذاهای مختصر و غالبا سرد اطلاق می‌شود. در واقع انواع اردورها قبل از غذای اصلی به منظور سرگرم کردن مهمان‌ها سرو می‌شوند.

امروز قصد داریم طرز تهیه اردور قارچ را به 2 روش آموزش دهیم که پیش‌غذایی شیک و مجلسی است. مواد این پیش‌غذای خوشمزه و ساده در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و به راحتی می‌توانید آن را درست کنید. با ایران کوک همراه باشید تا طرز تهیه اردور قارچ را یاد بگیرید.

روش اول تهیه اردور قارچ

مرحله اول

ابتدا قارچ‌ها را با آب سرد بشویید و خشک کنید. سپس، با دقت دم قارچ‌ها را از کلاهک آن جدا کنید و دم قارچ‌ها را خرد نمایید.

مرحله دوم

ماهی‌تابه را روی حرارت قرار دهید. پیازچه خردشده و سیرهای له‌شده را با مقداری روغن تفت دهید. پس از نرم شدن پیازها، قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید.

 

مرحله سوم

قارچ‌ها را چند دقیقه روی حرارت متوسط با بقیه مواد تفت دهید تا آب اضافه آن‌ها کشیده شود. سپس، مواد را از روی حرارت بردارید و زرده‌های تخم‌مرغ، نصف پنیر پارمزان، نمک و فلفل را به آن‌ها اضافه کنید.

چند دقیقه با حرارت متوسط تفت دهید تا آب اضافی مواد کشیده شود. ماهی‌تابه را از روی حرارت بردارید و زرده های تخم‌مرغ، نصف پنیر پارمزان، نمک و فلفل را با آن‌ها مخلوط کنید.

مرحله چهارم

سینی فر را چرب کنید و کلاهک‌های قارچ را کف آن بچینید. داخل هر کلاهک قارچ مقداری از مخلوط مواد بریزید و نصف پنیر پارمزان باقی‌مانده را روی قارچ‌ها بپاشید. سپس، اردور قارچ را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید.

 

روش دوم تهیه اردور قارچ

مواد لازم

نان تست سوخاری: 12 عدد

قارچ: 500 گرم

خامه :100 گرم

کره: 50 گرم

پودر سیر: 1 قاشق چایخوری

آبلیمو :4 قاشق

نمک: 1/2 قاشق چایخوری

فلفل :1/2 قاشق چایخوری

جعفری خرد شده: 1/2 لیوان

 

مرحله اول

قارچ ها را شسته و خرد کنید. آنها را در یک کاسه بریزید و 4 قاشق آبلیمو روی آنها بریزید و چند دقیقه در گوشه ای قرار دهید تا هم سیاه نشوند و هم کمی طعم دار شوند.

 

مرحله دوم

کره را در یک شیر جوش آب کنید و قارچ ها را داخل آن کمی سرخ کنید و تفت دهید. پودر سیر و نمک و فلفل را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. در آخر خامه و نصف جعفری خرد شده را به سس قارچ اضافه کنید و اجازه دهید تا سس کمی بجوشد.

مرحله سوم

نان های تست را حاضر کنید و از سس قارچ روی آنها بریزید. جعفری باقی مانده را به عنوان تزئین روی اردور قرار دهید.

 

اردور قارچ

سخن آخر

اردورها، نوعی پیش‌غذای سبک و اغلب سرد هستند و معمولا قبل از غذای اصلی برای سرگرم کردن مهمان‌ها سرو می‌شوند. ما تا این‌جا با طرز تهیه اردور قارچ آشنا شدیم که نوعی پیش‌غذای شیک و مجلسی محسوب می‌شود. مواد اولیه این پیش‌غذا در دسترس همه است و طرز تهیه آن نیز راحت است. یکی از روش‌های تهیه اردور قارچ این است که ابتدا باید دم قارچ‌ها را از کلاهک جدا کنید و دم قارچ‌ها را خرد کنید. بعد قارچ‌های خردشده را با سیر و پیازچه تفت دهید و حرارت را خاموش کنید. در ادامه مواد تفت داده‌شده را با زرده‌های تخم‌مرغ، نصف پنیر پارمزان، نمک و فلفل مخلوط کنید. در آخر نیز باید کلاهک قارچ‌ها را با مواد پر ‌کنید، روی آن‌ها پنیر پارمزان بپاشید و در فر قرار دهید.