سوسیس بندری ، همان طور که از اسمش پیداست یک غذای ویژه و مخصوص جنوبی می باشد. محال است شما این غذای لذیذ را بخورید و عاشق طعم بی نظیر و همچنین تندی دلچسب آن نشوید. سوسیس بندری یک فست فود کاملا ایرانی است.

یک غذای ساده اما خوشمزه. ترکیبی فوق العاده از ساده ترین مواد. به جز سوسیس که تهیه آن بسیار راحت و فوری است، باقی مواد معمولا و همیشه، در خانه موجود و در دسترس می باشند.

سوسیس بندری می تواند انتخاب مناسبی برای اوقاتی باشد که شما هوس یک فست فود خانگی خوشمزه کرده اید. اما وقت چندانی هم برای صرف آشپزی و تهیه غذا ندارید. این غذا را می توانید در مدت زمان کمی آماده کرده و نوش جان کنید.

همچنین این غذای خوش طعم را می توانید به عنوان یک پیش غذای مجلسی، به شکل پرسی یا ساندویچ شده برای مهمان های خود سرو کنید.

ساندویچ سوسیس بندری یکی از انواع ساندویچ های سنتی ایرانی است که اصالت آن به خطه خوزستان تعلق دارد. اگر گذرتان به ساندویچ فروشی های کوچک و محبوب شهرتان خورده باشد، بی شک سوسیس بندری جنوبی را در منوی غذا و جزو پر طرفدارترین غذاها دیده اید.

 

سوسیس بندری

 

این ساندویچ از سوسیس، پیاز و رب همراه با ادویه های مخصوص تهیه می شود. چاشنی اصلی و مهم آن فلفل می باشد، که در اصل باید فراوان اضافه شود. اما شما می توانید طبق سلیقه و ذائقه خود مقدار فلفل را کم  یا زیاد کنید.

در دستور پخت سوسیس بندری خانگی، برای حجم گرفتن غذا، و همچنین خاصیت بخشیدن به این غذای لذیذ، سیب زمینی نیز جزو مواد اولیه بوده و در تهیه آن به کار می رود. یکی دیگر از غذاهای جنوبی محبوب و پر طرفدار، ساندویچ فلافل می باشد.

این ساندویچ ها همراه با انواع ترشی بسیار اشتها بر انگیز و لذیذ تر خواهند بود. طرز تهیه سوسیس بندری اصل را با نکاتی برای نزدیک شدن به عطر و طعم نوستالژیک آن از دست ندهید.

 

طرز تهیه سوسیس بندری خوشمزه

 

مرحله اول:

ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید. در تابه ای کمی روغن ریخته، پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. بعد از اینکه کمی تفت داده شدند، زردچوبه را اضافه کنید. سپس پیازها را همراه زردچوپه تا حد طلایی شدن تفت دهید. مراقب باشید نسوزند.

مرحله دوم:

فلفل دلمه ای را ریز خرد کنید. به درون تابه اضافه کرده تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. بعد از کمی تفت خوردن، عطر خوش فلفل دلمه خودنمایی می کند. و به دلیل ریز خرد شدن کمی محو می شود. می توانید در کنار فلفل دلمه، از فلفل سبز تند هم استفاده کنید. که عطر و طعمی بی نظیر به سس شما می بخشد.

مرحله سوم:

در این مرحله، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. می توانید به جای رب گوجه فرنگی، از گوجه فرنگی تازه رنده شده و تفت داده شده نیز استفاده کنید. اجازه دهید رب به همراه مواد تفت داده شده و سرخ شود.

سپس ادویه ها، فلفل قرمز و سیاه و پودر کاری را به درون تابه اضافه کنید. نمک را نیز اضافه کنید. (اما به کار بردن نمک اختیاری است، زیرا خود سوسیس ها نمک زیادی دارند که طعم آن را به کل غذا خواهند داد.)

مواد را کمی با هم تفت داده، سپس کمی آب(2 الی 3 قاشق غذاخوری) به آن اضافه کرده  تا مواد خوب با هم تلفیق شده و هم مزه شوند. اگر از گوجه فرنگی تازه استفاده می کنید، نیازی به اضافه کردن آب ندارید.

 

مرحله چهارم:

سیب زمینی را نگینی درشت خرد کنید. در تابه ای جداگانه سرخ کنید. همچنین می توانید سیب زمینی را ابتدا بپزید، سپس خرد کنید. به کار بردن سیب زمینی، و اینکه سرخ شود یا پخته، طبق سلیقه شما می باشد.

سوسیس بندری

 

مرحله پنجم:

سوسیس ها را به شکل اریب یا گرد خرد کنید. در تابه ای جداگانه، کمی تفت داده و سرخ کنید. سپس سوسیس و سیب زمینی را به سس مخصوص سوسیس بندری که آماده شده اضافه کنید. در تابه را بگذارید تا به مدت 5 دقیقه مواد با هم پخته شوند. سپس داخل ظرف مناسبی سرو کرده و نوش جان کنید.  

سوسیس بندری

 

سوسیس بندری را همراه با نان فانتزی یا نان های سنتی ایرانی سرو کنید. برای تزئین و همچنین چاشنی کنار ساندویچ سوسیس بندری می توانید از خیارشور، جعفری تازه، گوجه فرنگی، فلفل سبز تازه، زیتون، ترشی، سبزی تازه و... استفاده کنید. همچنین می توانید این غذای لذیذ را همراه سس تند و فلفل نیز نوش جان کنید.

 

سوسیس بندری

 

نکته ها:

- تهیه سوسیس بندری با قارچ هم ممکن است. تنها قارچ ها را خرد کرده، کمی تفت داده و به بقیه مواد اضافه کنید.

- گفتیم سوسیس بندری یک فست فود ایرانی است. شاید شما هوس یک فست فود همراه پنیر فراوان کرده باشید. پیشنهاد خوب این است که می توانید پنیر پیتزا رنده شده را در آخر به مواد اضافه کنید. داغی مواد پنیر را آب می کند اما در حین سرو و میل کردن، از کش آمدن پنیر و همچنین طعم فوق العاده آن لذت خواهید برد.

 - سوسیس بندری اصل که دستور آن از خطه خوزستان می آید، بدون سیب زمینی است. پس استفاده از سیب زمینی، کاملا اختیاری و بنا به سلیقه شما می باشد.

 خوشحال می شویم سوسیس بندری را طبق دستور ایران کوک تهیه کنید. عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ سوسیس_بندری_ایران_کوک به اشنراک بگذارید. تا ما عکس شما را با اسم خودتان در صفحه ایران کوک قرار دهیم.