نمیدونم تا به حال تجربه درست کردن کوفته برنجی رو داشتین یا نه ولی به احتمال زیاد این غذای خوشمزه و سنتی رو امتحان کردین و می دونید چه طعم دلنشین و خوشمزه ای داره.

کوفته انواع متفاوتی داره و با مواد مختلف درست می شه مثل کوفته ریزه، کوفته مرغ، کوفته اسفناج و... ولی اونچه که با شنیدن اسم کوفته به ذهن می رسه اصولا کوفته برنج هستش که می توان مواد میانی متفاوتی هم داخل کوفته قرار داد که می شه گفت به نوعی سورپرایز غذا هست.

 

کوفته

 

کوفته برنجی در واقع غذایی مجلسی است و می توان در مناسبت های مختلف و در اندازه های متفاوت درست و سرو کرد. همچنین این غذا که سرشار از پروتیین و مواد مغذی است می تونه گزینه مناسب و سالمی برای سفره افطار و سحر در ماه رمضان باشه و قطعا هر کسی از خوردنش لذت می بره.

کوفته برنجی خوشمزه

طرز تهیه کوفته برنجی

مرحله اول:

برنج و لپه را از قبل به صورت جدا گانه خیس کنید و بپزید.

مرحله دوم:

گوشت چرخ شده، برنج و لپه را مخلوط کنید(برای اینکه کوفته برنجی مستحکم تر شود بهتر است کمی از لپه را به صورت میکس شده به مواد بیافزایید)

مواد کوفته برنجی

مرحله سوم:

260 گرم از سبزی خرد شده، تخم مرغ، آرد نخود چی را همراه مقداری ادویه  و نیمی از گرد لیمو به مواد گوشتی اضافه کنید و خوب ورز دهید(ورز دادن یکی از مهم ترین نکات برای درست کردن کوفته ای خوب و منسجم است)

اجازه دهید مواد چند ساعت در یخچال استراحت کند تا به خوبی همگیر شود.

کوفته برنجی مجلسی

مرحله چهارم:

در قابلمه ای مناسب، پیاز خرد شده را تفت دهید تا سبک و طلایی شود.  باقی سبزی کوفته، رب ، نمک ،فلفل و زردچوبه را بیافزایید و خوب تفت دهید.(قابلمه کمی بزرگ باشد تا کوفته ها هنگام پخت روی هم سوار نشوند و فضای کافی برای افزایش ابعاد کوفته باشد)

آب را اضافه کنید و اجاره دهید بجوشد.

مرحله پنجم:

مایه کوفته را یکبار دیگر ورز دهید و گلوله هایی به اندازه متوسط درست کنید. قبل از گرد کردن مواد وسط گوشت را گود کنید و مقداری از مواد میانی را داخل آن قرار دهید.

با دست مواد را خوب بفشارید تا کوفته حسابی محکم و منسجم شود.(برای سهولت کار ظرف آبی دم دست داشته باشید و هربار کمی دست را مرطوب کنید تا مواد به دست نچسبد)

کوفته-برنجی-min

کوفته- برنجی-min

مرحله ششم:

برای امتحان یک گلوله کوچک درست کنید و در آب کوفته بیاندازید اگر بعد از 10 دقیقه کوفته از هم باز نشده بود می توانید باقی کوفته ها را در قابلمه قرار دهید .(کوفته ها را آرام در قابلمه قرار دهید تا ترک نخورد برای این کار می توان از یک کفگیر کمک گرفت.)

(دقت کنید زمانی که کوفته ها را در آب انداختید بهتر است آب روی کوفته را گرفته باشد و نبایذ غلغل کند. با توجه به ابعاد ظرف شعله کوچکتری انتخاب کنید تا کوفته با حرارت ملایم بپزد. غل زدن زیاد می تواند باعث باز شدن کوفته شود)

کوفته -برنجی خوشمزه-min

کوفته- برنجی- تبریز-min

مرحله هفتم:

در اواسط زمان پخت لیمو عمانی، آبغوره ، زرشک و نمک را اضافه کنید.

مرحله هشتم:

پس از پخته شدن کوفته برنجی، حرارت را زیاد کنید تا آب کوفته غلیظ شود و به صورت سس در آید.

کوفته خوشمزه

نکات کلیدی تهیه کوفته برنجی

- مقدار نعناع در سبزی کوفته نباید زیاد باشد چون باعث تلخ شدن غذا می شود.

- استفاده از پیاز خام در مایه گوشتی باعث باز شدن کوفته می شود پس بهتر است استفاده نکنید.

- برای مواد میانی کوفته برنجی از هر ماده ای می توان استفاده کر. مرغ، تخم مرغ، کشمش، گردو و ...

- اگر دوست دارید طعم سس کوفته ملس باشد مقداری شکر بیافزایید.

- بهتر است تنها از گوشت گوساله در کوفته استفاده شود. گوست گوسفند به دلیل داشتن چربی بیشتر می تواند باعث باز شدن کوفته شود.

همراهان عزیز خوشحال می شویم کوفته برنجی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.