خیلی از شیرینی ها با خمیر مخصوص درست میشن و بافتی ترد و یا نرم دارن. از خمیرهای نرم و ترد مثل خمیر باقلوا و یا خمیر یوفکا گرفته تا خمیرهای شیرینی که بافت شبیه به نان دارن مثل خمیر جادویی. درست کردن خمیر شیرینی با توجه به نوع شیرینی که می خواید بپزید یکی از اصلی ترین قسمت های طرز تهیه ی اونه که نیاز به دقت داره. امروز می خوایم طرز تهیه رول دارچینی رو بهتون یاد بدیم که با خمیر مخصوص درست میشه. رولت دارچینی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های خمیریه که تا به حال امتحان کرده اید. ضخامت خمیر هر کدام از رول ها نازکه و باعث میشه موادی که روش می مالید با کره ی ذوب شده جذب خمیر بشه و اون رو طعمدار کنه. این خمیر ها با مواد مختلف پر میشن و بعد به شکل حلزون رول میشن. اضافه کردن جوش شیرین و بیکینگ پودر به خمیر این شیرینی بافت اون رو ترد و پف دار می کنه. البته این به معنی سفت شدن بافت اون نیست، چون این شیرینی اصلا نیازی به جویدن زیاد نداره و سریع در دهان شما آب میشه.

یکی دیگه از چیزهایی که طعم رولت دارچینی رو فوق العاده می کنه، شربتیه که در آخر روی اون ریخته میشه. این شربت غلیظ روی رول های دارچینی گرم ریخته میشه و جذب شیرینی میشه و خوشمزگی اون رو دو برابر می کنه. طعم قهوه ی شربت با طعم دارچین رول ها ترکیبی فوق العاده ای خواهند بود که نمی تونید تصورش رو بکنید. مهمترین نکته در طرز تهیه رول دارچینی مدت زمان استراحت دادن به خمیر اونه. در اغلب دستورها چند روز (۲ روز) به خمیر استراحت میدن و اون رو داخل یخچال میذارن. اما معمولا چند ساعت استراحت برای عمل اومدن خمیر کافیه. این مقدار مواد اولیه برای ۳۰ عدد رول دارچینی کافیه و شما می تونید از ۳ قالب برای درست کردن اون استفاده کنید و داخل هر قالب ۱۰ رول قرار بدید و شیرینی ها رو بپزید. اگر به تعداد بیشتری شیرینی نیاز دارید می تونید مقدار مواد اولیه رو دو برابر کنید. طرز تهیه رول دارچینی خیلی آسونه و می تونید به راحتی اون رو تو خونه درست کنید. طرز تهیه رول دارچینی رو یاد بگیرید، این شیرینی رو به عنوان عصرانه، میان وعده و یا حتی صبحانه در کنار چای یا قهوه سرو کنید و از طعم بی نظیر اون لذت ببرید.

 

طرز تهیه رول دارچینی

مرحله اول: درست کردن خمیر

۱- شیر، روغن و شکر را در یک قابلمه ی کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید.

۲- قالبمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و آن را مرتب هم بزنید تا زمانی که شکر داخل آن حل شود. همین که دمای محلول ولرم شد کافی است.

۳- قابلمه را از روی حرارت بردارید و محلول را داخل کاسه ای بزرگ بریزید.

۴- خمیر مایه را داخل شیر ولرم بریزید و آن را به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا عمل کند.

۵- آرد را الک کنید. سپس ۳ پیمانه از آن را کم کم به مخلوط شیر اضافه کنید و آرام آرام با قاشق چوبی یا قلاب مخصوص مخلوط کن برای خمیر، هم بزنید. روی کاسه را بپوشانید آن را به مدت ۱ ساعت در محیط گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. بعد از ۱ ساعت روی مخلوط حباب هایی را مشاهده خواهید کرد.

۶- ۱ پیمانه آرد باقی مانده را به همراه، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید.

۷- مخلوط آرد را به خمیر اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا همه ی مواد با هم ترکیب شوند. مجددا روی کاسه را بپوشانید و به آن چند ساعت در یخچال استراحت دهید.

 

مرحله دوم: درست کردن رولت دارچینی

۱- قالب را با کره چرب کنید و آن را کنار بگذارید.

۲- یک سطح کار بزرگ و تمیز را آرد پاشی کنید و خمیر را به آرامی روی آن ورز دهید و پهن کنید.

۳- دست های خود را به آرد آغشته کنید. خمیر را نازک پهن کنید و با استفاده از پیتزا بُر، خمیر را به مستطیلی با عرض حداقل ۷۶  سانتی متر برش بزنید.

۴- کره ی ذوب شده را با استفاده از قلمو روی سطح خمیر بمالید.

۵- شکر و دارچین را روی لایه ی کره بپاشید.

۶- خمیر را از سمت خود رول کنید و بپیچید. درزهای آن را ببندید.

۷- خمیر را به قطر حدود ۷۶ سانتی متر برش بزنید. برای این کار می توانید از چاقوی بزرگ و نیز استفاده کنید.

۸- رولت های دارچین برش زده شده را داخل قالبی که از قبل با کره چرب کرده اید بچینید.

۹- فر را از ۱۵ دقیقه قبل در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس قالب را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه داخل فر داغ قرار دهید.

۱۰- پس از پف کردن رولت ها، لبه ی آن ها را به آرامی با انگشت فشار دهید. اگر خمیر فرو نرفت، رولت دارچینی پخته است. پخت را تا زمانی ادامه دهید که رنگ دولت دارچینی قهوه ای روشن مایل به طلایی شود.

۱۱- رول دارچینی را از فر بیرون آورده و اجازه دهید تا کمی خنک شود.

  طرز تهیه رولت دارچینی  

مرحله سوم: برای روی رول دارچینی

۱- شیره ی افرا، کره، شیر، قهوه ی دم کرده، نمک و پودر قند را داخل مخلوط کن بریزید و با هم مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست و غلیظ حاصل شود.

۲- مخلوط غلیظ را روی رول های دارچینی گرم بریزید. به طوری که تمام قسمت های آن را بپوشاند. سپس آن را در ظرف مورد نظر سرو کرده و به همراه چای یا قهوه نوش جان کنید.

طرز تهیه رول دارچینی

نکات کلیدی طرز تهیه رول دارچینی

- به جای شیره ی افرا می توانید از عسل استفاده کنید.

- مقدار آرد برای خمیر تقریبی است. اگر احساس کردید خمیر به دست تان می چسبد، کمی بیشتر آرد به آن اضافه کنید.

- رول دارچینی را در یخچال نگهداری کنید. قبل از هر بار استفاده، آن را داخل ماکروفر گرم کنید.

- می توانید کمی مغز گردو را نیز ریز خرد کرده و داخل رول دارچینی بریزید.

  روکش رول دارچینی