شیرینی ناپلئونی هم مثل شیرینی دانمارکی از شیرینی های محبوب مجالس ایرانی هاست. البته این شیرینی خوشمزه و قدیمی تنها منحصر به کشور ما نیست و در کل دنیا پر طرفدار است. اما ظاهرا اصلیت آن به فرانسه برمیگردد. هر چند از دلیل نامگذاری شیرینی ناپلئونی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛

با این وجود ممکن است هنوز کسی بخواهد به طور دقیق تر بداند که شیرینی ناپلئونی چیست؟ شیرینی ناپلئونی در واقع نوعی شیرینی چند لایه است که با خمیر هزارلا و کرم کاستارد یا خامه زده شده تهیه می شود و سطح بالایی آن را معمولا با آجیل پودر شده یا کاکائو پر میکنند.

همه میدانند تهیه کردن شیرینی در منزل لذت خاص خودش را دارد پس اگر تمایل دارید صفر تا صد این شیرینی را خودتان انجام دهید، طرز تهیه خمیر شیرینی ناپلئونی را قبلا برای شما دوستان عزیز ایران کوک آموزش داده ایم. اما اگر فرصت تهیه خمیر را ندارید؛

میتوانید خمیر هزارلا را به صورت آماده خریداری کنید و پیچیدن عطر شیرینی ناپلئونی در خانه را از دست ندهید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم شیرینی ناپلئونی توت فرنگی و شکلات و همچنین کیک ناپلئونی را نیز که بسیار خوش طعم و وسوسه انگیز هستند، امتحان کنید.

 

 طرز تهیه شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا

 

مرحله اول: 

روی سطح کار آرد بپاشید. خمیر را به صورت آماده بخرید یا خودتان آماده کنید. خمیر را روی سطح کار قرار دهید و به صورت مربع های 10 سانتیمتر در 10 سانتیمتر برش بزنید ( میتوانید اندازه مربع ها را کمتر یا بیشتر کنید ).

 خمیر هزارلا

مرحله دوم:

ته قالب کاغذ روغنی قرار دهید و خمیرها را داخل سینی بگذارید سپس سینی را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید به مدت 50 - 60 دقیقه قرار دهید تا خمیرها برشته و طلایی شوند.

 

مرحله سوم: 

پس از پخت سینی را از فر خارج کنید ، هر خمیر را از وسط با چاقو به دو قسمت برش بزنید و بخش خشک رویی خمیرها را با نوک چاقو بتراشید و داخل کاسه ای بریزید ( این تکه های خشک برای روی شیرینی استفاده میشود ).

 ناپلئونی

مرحله چهارم:

در صورتی که فکر میکنید تکه های خشک برای روی شیرینی ناپلئونی کم است میتوانید اضافی خمیر را پس از برش زدن مربع ها درون سینی فر قرار دهید تا همراه با بقیه خمیرها برشته شود سپس با دست آن را خرد و استفاده کنید.

 مرحله پنجم:

یک لایه از خمیر شیرینی را روی سطح کار قرار دهید و مقداری خامه روی آن بزنید سپس لایه بعدی را قرار دهید ( میتوانید روی خامه کمی پودر قند و خرده های خمیر برشته بریزید ).

 خامه

مرحله ششم:

روی لایه دوم مقداری خامه بزنید ( در صورت تمایل مجدد کمی پودر قند و خرده خمیر برشته ) و به همین صورت هر تعداد لایه ای که میخواهید روی هم قرار دهید ( بین لایه ها پودر قند کمی اضافه کنید تا شیرینی اش زیاد نشود ).

ناپلئونی

مرحله هفتم: 

پس از اینکه لایه ها را روی هم قرار دادید برای لایه آخر باقی مانده خامه فرم گرفته را روی شیرینی بریزید و روی آن را با خرده های برشته شده بپوشانید و در پایان با پودر قند و کمی پودر پسته تزیین کنید سپس در یخچال بگذارید تا سرد شود.

نکات کلیدی تهیه شیرینی ناپلئونی

-دقت کنید درجه حرارت فر بیشتر از مقدار گفته شده نباشد تا تمام لایه های داخلی خمیر به خوبی بپزد ، استفاده از خرده های خمیر برشته داخل لایه ها به انسجام بهتر شیرینی کمک میکند.

حالا اگر شیرینی ناپلئونی را تهیه کردید و از آن لذت بردید، خوشحال میشویم تصویر آن را با هشتگ آشپزی_ایران_کوک در صفحه اینستاگرام خودتان قرار دهید و ما را از آن با خبر کنید. روزگارتان شیرین.