یکی از غذاهای فرانسوی ساده و فوق العاده خوشمزه کیش لورن است. کیش در واقع به تارت یا پای هایی گفته میشه که شیرین نباشند و ماده وسطشون حاوی تخم مرغ باشه. ما در آموزش تصویری کیش لورن قصد داریم اول طرز تهیه خمیر پای رو بگیم. بعد طرز تهیه مواد داخلی کیش و پخت اون رو به طور مفصل توضیح میدیم. توجه کنید یه کیش لورن خوشمزه ماده وسطش نرم و لطیفه و اصلاً حالت خشک و حفره حفره نداره. پس باید دقت کنید و اون رو قبل از سفت شدن از فر خارج کنید. حالا اگر دنبال طرز تهیه غذاهای لاکچری فرنگی هستید همراه ما باشید و به خوندن این مطلب ادامه بدید.

 

مواد لازم کیش لورین

 

طرز تهیه کیش لورن

 

1- اول از همه خمیر پای کیش را تهیه کنید. آرد را داخل کاسه بزرگ یا روی سطح تمیزی بریزید. کره یا مارگارین سرد را خرد کنید به کره اضافه کنید. حال شروع کنید به کمک انگشتان دست کره را با آرد مخلوط کنید. کره با حرارت انگشتان شما ذوب شده و کم کم به خورد آرد میرود. این کار را تا جایی ادامه دهید که مخلوط شبیه به خرده نان شود. سپس سه قاشق غذاخوری آب سرد اضافه کنید. آن را ورز دهید تا خمیر منسجمی ایجاد شود. خمیر پای کیش شما آماده است.

 

خمیر پای کیش

 

2- سطح را آردپاشی کنید. خمیر را روی آن قرار دهید و به کمک وردنه باز کنید. قالب مخصوص پای و تارت را چرب کنید. سپس خمیر را روی آن پهن کنید. بعد از فشار دادن خمیر به سطح و دیواره های قالب کیش لورن خمیر اضافه را با چاقو ببرید.

  قالب کیش لورن  

3- قالب را 15 تا 30 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خمیر کاملاً خنک شود. در این مدت فر را روی دمای 220 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و بگذارید گرم شود. بعد از این مدت، قالب را از یخچال خارج کنید. با چنگال تعدادی سوراخ روی خمیر ایجاد کنید. سپس روی خمیر کاغذ روغنی بکشید و مقداری لوبیا بریزید تا سنگین شود. این مراحل مانع از پف کردن خمیر کیش لورن در فر میشود. حال در فر بگذارید تا خمیر نیم پز شود. بعد از 10 دقیقه کاغذ روغنی و لوبیا را از روی خمیر بردارید و 10 دقیقه دیگر در فر بگذارید تا خمیر کمی طلایی شود.

 

پخت اولیه خمیر

 

4- خمیر را کنار بگذارید تا خنک شود. درجه فر را برای مرحله بعدی به 180 درجه کاهش دهید. ژامبون خرد شده را با کمی روغن تفت بدهید تا برشته شود. سپس روغن اضافه را بگیرید و آن را داخل خمیر پای نیم پز شده بریزید. پیاز خرد شده را در همان تابه چرب تفت بدهید تا طلایی رنگ شود. پیاز داغ را به ژامبون اضافه کنید. سپس روی کیش لورن پنیر رنده شده بریزید.

5- در کاسه ای تخم مرغ ها را بشکنید و با چنگال بزنید. خامه، نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید. مایع را روی دیگر مواد پای کیش لورن فرانسوی بریزید.

  مواد میانی کیش  

25-30 دقیقه در فر بگذارید تا خودش را بگیرد و رویش طلایی شود. این غذای فرانسوی ساده و خوشمزه را بعد از کمی خنک شدن نوش جان کنید.

  کیش فرانسوی ساده  

نکته های کلیدی تهیه کیش لورن فرانسوی:

- منظور از خامه کم چرب حدود 18 در صد چربی است.

- برای تهیه این کیش فرانسوی خوشمزه معمولاً از پنیر سوئیسی گوایر استفاده میشود. اما میتوانید از دیگر انواع پنیرهایی که در فر ذوب میشوند هم استفاده کنید.

- اگر چیزی از خمیر باقی بماند میتوانید آن را فریز کنید و بعداً مورد استفاده قرار دهید.

- اگر از ژامبون بیکن استفاده میکنید نیازی به اضافه کردن روغن برای سرخ کردن نیست. چون خودش روغن میاندازد.

- مراقب باشید کیش را بیش از حد در فر بپزید. چون در این صورت مواد میانی آن سفت و روی آن حفره ایجاد میشود.

- برای کیش لورن ترجیحاً از قالبی استفاده کنید که لبه های آن کنگره ای باشد. - از قالب گرد سرامیکی یا پیرکس هم میتوانید استفاده کنید. طرح کنگره ای را به کمک انگشت ها روی خمیر ایجاد نمایید.   خمیر کنگره ای  

- منبع دستور کیش لورن: کتاب آشپزی مری بری آشپز مشهور انگلیسی