کوفته سبزی شیراز یکی از انواع مختلف کوفته می باشد. این خوراک جزء غذاهای قدیمی و پرطرفدار ایرانیه و اون را به شهر شیراز نسبت دادند. در تهیه انواع کوفته از جمله همین کوفته، گوشت قرمز و سبزی های معطر استفاده می شود. کوفته ها ارزش غذایی زیادی دارند. با توجه به مواد اولیه مغذی که در تهیه آن ها به کار می رود، جزء غذاهای پرکالری و مقوی به شمار می روند. در تهیه این غذای خوشمزه باید دقت لازم را داشته باشید تا کوفته ها مزه واقعی و شکل خود را از دست ندهند. اگر تا به حال کوفته سبزی شیراز را درست نکرده اید با ایران کوک همراه شوید تا طرز تهیه آن را مرحله به مرحله یاد بگیرید.

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مرحله اول: برای پختن کوفته سبزی شیراز باید برنج و نخود را خیس کنید.

نخود و برنج را از روز قبل در آب خیس کنید. سعی کنید چندین بار آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن از بین رود. سپس برنج و نخود خیس خورده را در آبکش بریزید تا آب آن ها کاملا گرفته شود. اگر مواد کوفته آب داشته باشند از هم وا می روند.

 

مرحله دوم: آماده کردن سس کوفته

برای تهیه سس غذا، یک لیوان برنج و مقداری از سبزی خرد شده را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و داخل آن آب زیاد ریخته و بگذارید بپزد تا شبیه آش شود. سس این غذا باید غلیظ باشد، بنابراین باید برنج و سبزی خوب بپزند تا لعاب دار شود.

 

مرحله سوم: آماده کردن مایه کوفته

برای درست کردن مایه کوفته ابتدا پیازها را رنده کرده و آب آن ها را بگیرید. سپس گوشت، بقیه برنج و نخود را با پیاز مخلوط کرده و با چرخ گوشت چرخ کنید. نمک، زردچوبه و فلفل و ما بقی سبزی را به مواد اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه با دست خوب ورز دهید. هنگام ورز دادن مایه را چندین بار داخل ظرف بکوبید تا مواد چسبندگی بیشتری پیدا کند. اگر مواد کوفته خوب ورز نخورد هنگام پخت از هم باز می شوند.

 

مرحله چهارم: درست کردن مواد میانی کوفته

بنا به سلیقه خود می توانید برای داخل کوفته از کشمش یا آلو استفاده کنید. از هر کدام از این مواد استفاده می کنید آن ها را خوب بشویید و همراه پیاز داغ و گردو در یک قاشق روغن تفت دهید و کمی زرچوبه هم به آن ها اضافه کنید تا خوش رنگ شوند.

 

مرحله پنجم: درست کردن کوفته ها

برای درست کردن کوفته مقداری از مایه بردارید و داخل دست خود باز کنید. یک قاشق از مواد میانی روی آن بریزید و با دست گلوله کنید. سپس کوفته ها را به آرامی و با کمی فاصله در سس در حال جوش بگذارید. زمان بدهید تا کوفته ها کاملا پخته شوند. وقتی کوفته ها آماده شدند داخل ظرف مورد نظر سرو کنید و از سس آن روی کوفته ها بریزید.

 

کوفته سبزی شیرازی

نکات کلیدی در تهیه کوفته سبزی شیراز

- در تهیه سس کوفته می توانید از رب گوجه فرنگی نیز به دلخواه استفاده کنید.

- مواد کوفته را باید خیلی خوب ورز دهید تا هنگام پخت از هم وا نروند. همچنین در نیم ساعت اول پخت، درب قابلمه را نگذارید.

-کوفته سبزی یکی از انواع غذاها با گوشت چرخ کرده می باشد