کال‌کباب، یکی از غذاهای خوشمزه محلی خطه شمال کشورمان است که توسط مردمان بخش‌هایی ازاستان‌های مازندران و گیلان پخته می‌شود. بیشتر ما با شنیدن نام کال‌کباب فکر می‌کنیم، این غذا احتمالا نوعی گوشت کبابی چرب و چیلی محلی است. اما برعکس تصور ما در کال‌کباب از گوشت و کباب خبری نیست و برای پخت آن از بادمجان کبابی استفاده می‌شود.

ترکیب بادمجان کبابی، آب انار ترش، سبزی و گردو در کال‌کباب مزه فوق‌العاده خاص و لذیذی را می‌سازد که حتما باید آن را امتحان کنید. شمالی‌ها کال‌کباب را به عنوان پیش‌غذا، مزه یا چاشنی در کنار غذاهایی مانند ماهی شکم‌پر، باقلاقاتق و کباب ترش سرو می‌کنند. پخت کال‌کباب کار سختی نیست و به راحتی با چند مواد اولیه می‌توانید آن را بپزید. اگر می‌خواهید طرز تهیه این غذای محلی خوش‌عطر و لذیذ شمالی را یاد بگیرید با ایران کوک همراه باشید.

 

طرز تهیه کال‌کباب

مرحله اول:

ابتدا بادمجان‌ها بشویید و از طول، آن‌ها را چاک دهید. حالا باید بادمجان‌ها را کبابی کنید.

بادمجان‌ها را می‌توانید با استفاده از باربکیو، فر، منقل آتشی و شعله گاز کبابی کنید. در صورتی که برای کباب کردن بادمجان‌ها از فر استفاده می‌کنید، آن را تا 175 درجه سانتی گرم کنید. اگر می‌خواهید از شعله گاز برای کباب کردن بادمجان‌ها استفاده کنید، باید روی آن شعله پخش‌کن قرار دهید.

 

مرحله دوم:

بعد از کباب کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در آب سرد قرار دهید. سپس پوست بادمجان‌ها را بگیرید و تخم‌شان را جدا کنید. بعد بادمجان‌ها را در یک کاسه بریزید و با گوشتکوب بکوبید.

 

مرحله سوم:

در این مرحله سیر را پوست بگیرید و له کنید. سیر له‌شده، سبزی، گردوی آسیاب‌شده، آب انار، فلفل و نمک را کم کم به بادمجان کوبیده‌شده اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید. دیگر کال‌کباب تان حاضر است و می‌توانید آن را با برنج کته سرو کنید.

  کال کباب

نکات طلایی برای تهیه کال‌کباب

در صورت تمایل می‌توانید قبل از سرو، دانه‌های انار به کال‌کباب‌تان اضافه کنید.

اگر به سبزیجات محلی ذکرشده دسترسی ندارید فقط از نعناع استفاده کنید. البته به هیچ عنوان استفاده از سبزیجات معطری مانند جعفری و گشنیز توصیه نمی‌شود.

در برخی از دستور پخت‌های این غذا، رب انار ترش یا آبغوره به جای آب انار ترش جایگزین شده است. البته در صورت استفاده از آب انار ترش، کال کباب خوش‌رنگ و لعاب‌تری خواهید داشت.

مقدار سیر در این دستور به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید آن را کم و زیاد کنید.

 

سخن آخر

کال‌کباب، یکی از غذاهای محلی لذیذ و خاص خطه شمال است که به عنوان پیش‌غذا، چاشنی یا مزه در کنار غذاهای دیگر شمالی مانند باقلاقاتق، کباب ترش و ماهی شکم‌پر سرو می‌شود. ترکیب بادمجان کبابی، آب انار ترش، سیر، سبزی و گردو در این غذا طعمی خوشمزه و فوق‌العاده می‌سازد.

شما به راحتی می‌توانید کال‌کباب را در منزل تهیه کنید؛ فقط کافی است بادمجان را کباب کنید و پوست بگیرید. سپس، بادمجان را بکوبید و به آن سیر له‌شده، سبزی، گردوی آسیاب‌شده، آب انار ترش، فلفل و نمک بیفزایید. در این دستور پخت به جای آب انار ترش می‌توانید از رب انار ترش یا آبغوره استفاده کنید.