کوردن بلو که قبلا درستور تهیه اش را گفته ایم یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای فرانسوی در جهان است. چیکن کوردن بلو سینه مرغی است که با پنیر و ژامبون پر شده و سپس سرخ یا سوخاری شده باشد. (البته کوردن بلو را با گوشت گوساله هم تهیه میکنند.) اما اگر مرغ شما خرد شده باشد چه؟ در ضمن پر کردن سینه مرغ به دلیل ضخامت کمی که دارد کار ساده ای نیست و کی حوصله دارد سوزن و نخ بردارد و مرغ را بدوزد که باز نشود و موادش بیرون نریزد! پس حالا چه کنیم؟ کسرول کوردن بلو راه حلی است که دنبالش هستید. در این روش نیاز به مرغ ریش ریش شده دارید. نیازی نیست حتما سینه مرغ هم باشد. از هر بخشی از مرغ میتوانید استفاده کنید. حتی اگر مرغ از غذای دیگری اضافه آمده میتوانید همان را استفاده کنید. در ضمن اگر میخواهید این خوراک مرغ فرانسوی را برای مهمان آماده کنید فقط کافی است یکی دو تا مرغ بریان از بیرون بگیرید و آن را ریش ریش کنید. تهیه کسرول كوردن بلو برخلاف تلفظ اسمش اصلا سخت نیست. پس نگران نباشید و دست به کار شوید.

طرز تهیه کسرول كوردن بلو

مرحله اول:

ته یک دیس گود سرامیکی یا پیرکس مناسب فر را چرب کنید. مرغ پخته را ریش ریش کنید و ته قالب بریزید و پخش کنید.

کسرول كوردن بلو مرغ

مرحله دوم:

ورقه های کالباس را روی مرغ قرار دهید سپس روی کالباس را با ورقه های پنیر بپوشانید.

ژامبون روی مرغ

مرحله سوم:

کره را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. آرد را به کره اضافه کنید و تفت دهید تا خمیر یکدستی شود و شروع به ایجاد حباب کند. سپس شیر را اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که سس غلیظ شود. آبلیمو، نمک، فلفل و در صورت تمایل سس خردل را اضافه کنید. بعد از جوش آمدن کمی هم بزنید تا سس یکدست شود و سپس آن را از روی حرارت بردارید.

تهیه سس سفید

مرحله چهارم:

حالا سس سفید را روی کسرول کوردن بلو بریزید طوری که به همه جای آن نفوذ کند.

سس سفید کسرول مرغ

مرحله پنجم:

پودر سوخاری (یا پودر نان خشک) را با جعفری خرد شده و چند قاشق روغن مخلوط کنید و سپس آن را روی سس سفید بریزید. سطح کسرول را با آن بپوشانید.

پودر سوخاری کسرول کوردن بلو

مرحله ششم:

قالب را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است 30 - 40 دقیقه قرار دهید. پس از اینکه چیکن کوردن بلو طلایی رنگ شد از فر خارج کنید و 10 دقیقه کناری قرار دهید تا خنک شود. سپس کسرول را برش بزنید و سرو کنید.

کسرول چیکن کوردن بلو

نکات تهیه کسرول کوردن بلو:

- میتوانید به جای پنیر ورقه ای از پنیر موزارلا یا پنیر گودای رنده شده استفاده کنید.

- پیشنهاد میشود از کالباس با طعم دودی استفاده کنید.

کسرول مرغ فرانسوی