شکلات در دنیای امروز جایگاه ویژه ای دارد و کمتر کسی را می توان یافت که علاقه ای به شکلات و فرآورده های گوناگون آن از جمله: انواع کیک شکلاتی، کرم های شکلاتی مانند نوتلا ، نوشیدنی های سرد و گرم تهیه شده با شکلات، بستنی شکلاتی، سس های شکلاتی و... نداشته باشد.

 

نوتلا1

در کتاب شفا در مورد تهیه شکلات گفته شده: «دانه های کاکائو که اصل آن  از مکزیک و آمریکای مرکزی می آید، بادامی دارد که گرد آن در تهیه شکلات و فرآورده های دارویی کاربرد دارد.» (محمد صادق رجحان، کتاب شفا، ص 182). بنابراین بر خلاف باور عموم که شکلات را مضر و عاملی برای اضافه وزن می دانند، با مصرف درست و به جا این ماده می تواند تاثیرات مفیدی بر بدن داشته باشد؛ چرا که سرشار از آنتی اکسیدان است و چنانکه می دانیم آنتی اکسیدان، بدن را در برابر بسیاری بیماری ها محافظت می کند و ریز مغذی های موجود در شکلات باکتری های مفید بدن را افزایش می دهد.

در این خصوص باید گفت مفید ترین نوع شکلات، شکلات تلخ یا خالص است که مصرف روزانه" 50 گرم" از آن برای دریافت فواید و نیز انرژی قابل توجه آن بسیار مفید است، با وجود این مصرف بیش از حد آن نیز توصیه نمی شود چرا که می تواند آسیب زننده باشد.

 

نوتلا خانگی

 

یکی از فراورده های شکلاتی که امروزه بسیار مورد استقبال است، نوعی شکلات صبحانه به نام نوتلا "nutella" است. نوتلا در واقع نامی تجاری است. این شکلات به چنان شهرتی رسیده است که امروزه می توان نوتلا بارهای فراوانی را دید که منوهای متنوعی دارند از خوردنی هایی که با شکلات نوتلا سرو میشوند.

باید گفت شکلات صبحانه نوتلا – از نوع بازاری آن - هرچند بسیار لذیذ و پر طرفدار است مضراتی دارد. نوتلا علاوه بر کالری کاذبی که دارد سرشار از پالم است؛ می دانیم که پالم افزاینده کلسترول بد بدن است و همچنین میزان هورمون های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. قابل ذکر است هر 2 قاشق غذاخوری نوتلا حاوی 200 گرم کالری، 11 گرم چربی و 21 گرم قند است.

بنابراین، با توجه به جایگاه ویژه نوتلا و تمایل بسیار به مصرف آن، و همچنین با توجه به مضرات کرم شکلات نوتلا آماده در بازار تصمیم داریم طرز تهیه نوتلا خانگی را به شما آموزش دهیم تا از این پس با خیالی آسوده میان وعده هایی خوشمزه مانند: کرپ، پنکیک و انواع میوه را همراه آن نوش جان کنید.

 

نوتلا2

 

طرز تهیه نوتلا خانگی

 

مرحله اول:

فندق ها را در یک سینی فر بریزید وبه مدت 10 دقیقه در فر گرم شده با درجه 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا به خوبی تست شود و خامی آن گرفته شود – دقت کنید هر از گاه فندق ها را زیر و رو کنید تا به خوبی تست شود. پس از خارج کردن از فر، فندق ها را بین دستمالی تمیز بریزد و خوب مالش دهید تا پوست آن جدا شود .

 

مرحله دوم:

پس از خنک شدن فندق ها، آن ها را در بلندر بریزید و خوب میکس کنید تا به روغن بیافتد.

 

نوتلا خانگی2

 

مرحله سوم:

یک قاشق از عسل را همراه دو قاشق روغن، پودر کاکائو، وانیل و شیر خشک به فندق میکس شده اضافه کنید؛ دقت داشته باشید برای جلوگیری از بالا رفتن حرارت مواد،  ابتدا به صورت منقطع یا پالسی(خاموش و روشن کردن دستگاه) مواد را میکس کنید و پس از آن با سرعت پایین مخلوط کنید تا مواد به شکل نوتلا درآید. در این مرحله مواد را بچشید، و شیرینی شکلات را با توجه به ذانقه خود با باقی مانده عسل به حد مطلوب برسانید. اگر حس کردید مواد رقیق تر از آنچه که باید، شده به تدریج شیر سرد اضافه کنید تا دمای مواد نوتلا را متعادل کند و فرم بگیرد. درصورتی که مایل به چرب تر شدن نوتلا بودید باقی روغن را به تدریج اضافه کنید.

 

شکلات نوتلا

 

نکات:

1 – شیر حیوانی را می توان حذف کرد چرا که ماندگاری شکلات صبحانه نوتلا را پایین می آورد؛ به جای آن می توان از شیرهای گیاهی از جمله: شیر بادام، نارگیل، سویا استفاده کرد.

2 – می توان 2 قاشق غذاخوری روغن یا کره فندق را جایگزین فندق کرد. اگر طعم بادام زمینی را دوست دارید می توانید از کره بادام زمینی به جای فندق استفاده کنید.

3 – نوتلا خانگی را می توان 2 هفته خارج از یخچال و به مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد.

4 – شیر خشک رنگ نوتلا را روشن می کند و ماندگاری شکلات را بالا می برد.

5 – می توان برای تعدیل کردن طعم شیرین نوتلا، مقدار کمی نمک (چند پر) به آن افزود.

6 - دقت کنید مایعات را یک دفعه اضافه نکید.

 

 همراهان عزیز خوشحال می شویم نوتلا را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام هشتگ نوتلا-ایران-کوک به اشتراک بگذارید؛ ما عکس نوتلای  شما را با اسم خودتان در صفحه اینستاگرام ایران کوک، منتشر خواهیم کرد.