آش از غذاهای سنتی ما ایرانی هاست که طرفدارهای زیادی داره. مخصوصا اگه زمستون باشه که لذت خوردنش رو دو برابر می کنه. آش از غذاهاییه که اغلب سر سفره ی هر ایرانی وجود داره. هرچند یه سری آش ها بیشتر از بقیه معروفن، مثل آش رشته و آش شله قلمکار، اما خیلی از مناطق ایران آش مخصوص به خودش رو داره که واقعا اون ها هم خوشمزه هستن. امروز ایران کوک دستور پخت آش گوجه فرنگی را به شما آموزش میده تا به تنوع آش هایی که می پزید اضافه کنید و از خوردنش لذت ببرید. نکته جالب در مورد آش گوجه فرنگی این هست که هر کس اون رو به شکل متفاوتی درست میکنه. اما معمولا این آش علاوه بر گوجه موادی از قبیل برنج، لوبیا چیتی و سبزی آش داره. ما دستور پایه آش ساده رو برای شما گذاشتیم که خیلی ساده و خیلی هم خوشمزه است. اما شما میتونید به دلخواه حبوبات و مواد دیگه ای هم اضافه کنید.

آش گوجه فرنگی

طرز تهیه آش گوجه فرنگی

مرحله اول:

ابتدا حبوبات را همراه با آب در قابلمه مناسب بریزید و روی شعله قرار دهید تا کاملا بپزد. سپس برنج نیم دانه را به آن اضافه کنید تا کاملا بپزد.

مرحله دوم:

گوجه فرنگی را پوست بگیرید و له کنید. برای پوست کندن گوجه به راحتی میتوانید از روشی که قبلا گفتیم استفاده کنید. گوجه پوست کنده را هم میتوانید رنده کنید و هم میتوانید در غذاساز یا مخلوط کن پوره کنید. حال پوره گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید. بعد از چند دقیقه روی سطح آش شما کف می کند که طبیعی است.

گوجه آش گوجه

مرحله سوم:

بعد از پخت کامل مواد، سبزی آش را به آن اضافه کنید. سبزی جزء آخرین موادی است که به آش اضافه می کنید تا عطر خود را از دست ندهد. همچنین سبزی نسبت به مواد دیگر زود می پزد لذا نیازی نیست آن را از ابتدا به آش اضافه کنید تا بپزد.

مراحل پخت آش گوجه

مرحله چهارم:

بگذارید تا کاملا آش جا بیافتد. پیاز داغ را از قبل آماده کنید. بهتر است پیاز را نیز زود اضافه نکنید تا عطر خود را در اثر پختن زیاد از دست ندهد. پیاز داغ و زردچوبه را تفت دهید و داخل آش بریزید. نعناع خشک را در آش ریخته و در آخر آبغوره و نمک و فلفل را اضافه کنید.

پخت آش گوجه

این آش هرچه تندتر باشد، خوشمزه تر می شود. بنابراین اگر دوست دارید می توانید از فلفل به میزان دلخواه استفاده کنید. پس از کشیدن آش نعنا داغ فراوان روی آن بریزید.

 نکات کلیدی پخت آش گوجه خوشمزه و خوش رنگ:

- حبوبات آش گوجه فرنگی اختیاری است. لوبیا قرمز یا چیتی از حبوبات اصلی آن است اما اغلب لوبیا سفید، گندم، بلغور، عدس، لپه و حتی دال عدس نیز به حبوبات اضافه می کنند. هرچه حبوبات آش بیشتر باشد آش خوشمزه تر است.

- میتوانید برای تهیه سریع تر آش گوجه، حبوبات را از قبل خیس کرده و حتی نیم پز کنید و در فریزر نگهداری کنید.

- عده ای در این آش از کوفته قلقلی هم استفاده می کنند که سلیقه ای است.

- اگر گوجه فرنگی رنگ نداشت و آشتان را بی رنگ کرد، می توانید کمی رب گوجه فرنگی را در آب حل کنید و به آشتان اضافه کنید.

- اگر آب گوشت یا مرغ از پخت غذای دیگری باقی مانده میتوانید آن را داخل آش بریزید. این کار طعم آش را فوق العاده خوشمزه میکند.

- همچنین میتوانید از عصاره های گوشت یا مرغ آماده استفاده کنید. اما در این صورت نمک را حذف یا خیلی کم کنید.

نهایی آش گوجه